Energi

Grön bränslefabrik räddas från rivning

Green Fuels nu nedlagda förgasningsanläggning i Piteå. Foto: LTU

Pilotanläggningen Green fuels i Piteå behöver inte rivas. Med hjälp av miljonstöd kan Luleå tekniska universitet bevara den i väntan på nya möjligheter.

Publicerad

LTU Green fuels stängdes i våras efter att under ett par år ha producerat tusen ton grön diesel, dimetyleter (DME) genom förgasning av svartlut. Skälet var att finansieringen från Energimyndigheten upphörde. Nu har Luleå tekniska universitet, som driver anläggningen, säkrat åtta miljoner kronor för att undvika en rivning.

– Målet är att få igång den igen, inte att bara bevara den. Det här är en stor komplex anläggning, med tio kilometer rör och 1 400 ventiler. De rörliga delarna måste motioneras. Om vi ska starta om den med kort varsel måste vi också hålla liv i våra tillstånd för anläggningen. Det ska i princip bara vara att trycka på knappen sedan, säger Rikard Gebart, professor vid LTU.

Läs mer: Biobränsleanläggning läggs ned

Piteå kommun bidrar med en halv miljon kronor, LTU med 1,5 miljoner kronor och Energimyndigheten med fyra miljoner. Aga, Smurfit Kappa, SP ETC och Domsjö Fabriker är också med och betalar.

Anläggningen startades av biogasföretaget Chemrec, som 2010 började använda den för att tillverka biodrivmedel genom förgasning av skogsråvaror. LTU tog över 2013 och har sedan dess fortsatt att bedriva testverksamhet. Nu söker man efter nya projekt.

– Vi ska inte bara köra på som tidigare, utan testa någon ny processteknik och nya typer av råvaror. En idé, som ett exempel, skulle kunna vara en process för att ta fram flygbränsle. Målet är att ha ett nytt projekt klart under nästa år.

Energimyndigheten har stöttat anläggningen med 100 miljoner kronor de senaste åren, men avbröt sitt stöd förra året.

Hur ser du på att uteblivet stöd från Energimyndigheten fick anläggningen att stänga, och nu bidrar samma myndighet med pengar för att bevara den?


–Jag förstår hur de resonerar. I den här forskningen som ligger nära marknaden ska det finnas finansiering från industrin. Men i dag när det är så oklart med regler och skatter kring förnybara bränslen finns inga företag som vill satsa på det. Men Energimyndigheten förstår att anläggningen är strategiskt viktig för den framtida utvecklingen, säger Rikard Gebart