Svenskar bygger bredaste hängbron i världen

2014-03-14 05:30 Linda Nohrstedt  

Jättebron som uppförs utanför Istanbul i Turkiet är både spektakulär och kontroversiell. Det svenska företaget Bygging-Uddemann har deltagit i bygget av de drygt 320 meter höga pelarna.

Bron blir den tredje över sundet Bosporen, som markerar gränsen mellan Asien och Europa, och byggs nära Svarta havet. Den är ett av flera stora infrastrukturprojekt som har lanserats av den turkiska regeringen och som har mötts av kritik bland annat från miljöorganisationer för att de hotar naturvärden.

Med åtta vägfiler och två järnvägsspår i samma plan blir bron cirka 59 meter bred och därmed den bredaste hängbron i världen, enligt byggkonsortiet Ictas/Astaldi. Bron kommer också att ha imponerande pelare, så kallade pyloner, som ska bli över 320 meter höga.

Upp till 208 meter har pylonerna byggts med glidformsteknik (se faktaruta) och det svenska företaget Bygging-Uddemann har levererat formarna samt styrt gjutprocessen.

– Vi är väldigt stolta över att vi fick vara med och göra den här bron. Den är en milsten inom brobyggandet i och med den extremt breda farbanan, de väldigt höga bropelarna som står brett isär, och hur de har arrangerat hängkablar och snedkablar, säger Per Lindgren, projektledare på Bygging-Uddemann.

Pylonerna lutar inåt och smalnar av uppåt, vilket gjorde gjutningen till en utmaning. På grund av den svåra formen mättes utförandet noggrant med laser, ibland så ofta som var 20:e minut.

– Just dessa pelare har den mest komplexa formen man kan tänka sig, säger Per von Bahr, koordinator för de svenska arbetarna.

Att pylonerna står ungefär 70 meter isär nedtill ledde till att Bygging-Uddemann fick konstruera en egen lösning för att kunna styra formarna. Normalt byggs ett fackverk mellan glidformarna så att de kan stödja varandra, men här tog företaget fram ett slags guidemast som tog stöd mot den hårda betongen undertill. En räls monterades på insidan av tornet för att masten skulle kunna glida med längs betongen när formen flyttades uppåt.

De sista dryga 100 metrarna på bropelarna kommer att gjutas med hjälp av klätterformsteknik på grund av att flera vajrar ska fästas på den sträckan. Men det arbetet ska utföras av det tyska företaget Peri.

Glidformsteknik

  • Att gjuta med glidformsteknik innebär att gjutformen byggs på marken och fylls med betong och armering. I takt med att betongen härdar lyfts formen stegvis uppåt och fylls med ny betong.
  • Formen lyfts med hjälp av hydrauliska domkrafter. Vid bygget av bron över Bosporen användes 60 domkrafter med en lyftkraft om sex ton vardera för varje torn. Domkrafterna fästes vid glidformen och klättrade längs stående stålrör som sedan göts in i betongen.
  • Fördelen med glidformstekniken är att gjutningen går snabbt och kan göras i ett enda svep. På så sätt kan man undvika gjutskarvar där vatten kan tränga in. Svårigheten med metoden är att inte drabbas av stopp längs vägen.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt