Populärteknik
Den här skärmen går att fästa direkt på ögat
Amerikanska startupen Mojo Vision har fått upp ögonen för smarta kontaktlinser. Nu vill de fylla våra synfält med sin teknik.
Möt Mojo Vision: en startup från Kalifornien som tagit emot omkring motsvarande 1 miljard kronor i kapital för att utveckla smarta kontaktlinser. Företaget har jobbat under radarn sedan 2015, men visade upp sin teknik på mässan CES i Las Vegas häromveckan.
Vad är en smart kontaktlins? När det gäller Mojo Vision talar vi om elektronik som fästs direkt på ögat. Mojo har bland annat utvecklat en monokrom skärm som inte är bredare än en halv millimeter, men som rymmer hela 14000 ppi (pixlar per tum). Som jämförelse har en modern smartphone i regel 300–400 ppi.
Skärmen byggs med mikroled-teknik gjord av galliumnitrid. Mikroled kräver mycket mindre energi jämfört med oled eller lcd, och kan ge en betydligt högre ljusstyrka. Det är förstås praktiska egenskaper om man vill bygga pyttesmå skärmar som ska fungera även utomhus.
Mojo Visions linser har också radioteknik för dataöverföring, batteri och rörelsesensor. Framöver är företagets plan att även implementera teknik för ögonspårning.
Däremot ska beräkningar ske på en smarttelefon eller via en enhet som Mojo Vision föreställer sig att man bär runt halsen.
Utöver elektroniken rör det sig om så kallade stabila linser som har längre hållbarhet än de mer vanligt förekommande mjuka linserna.
Vad ska det vara bra för? Under 20-talet kan vi förmodligen räkna med att delar av smarttelefonens funktionalitet flyttas till smarta glasögon, med information vi då kan ha framför ögonen. Med den typen av teknik lär också augmented reality-tillämpningar bli mer användbara än de är i dag. Stora företag som Apple sägs utveckla smarta glasögon. Men Mojo Vision anser att det finns fördelar med att placera skärmen direkt på ögat.
Användningsområdena är fler än man kan räkna till. Man kan tänka sig att det blir enkelt att hålla ett föredrag utan teleprompter, att man kan få vägbeskrivningar via pilar eller annan visuell information som läggs på den fysiska miljön, eller att notiser om meddelanden eller väderlek dyker upp naturligt i ens synfält.
Ett konkret exempel Mojo själva nämner är att brandmän skulle kunna få information om syrenivåer i sin behållare och om var andra befinner sig i en rökfylld byggnad.
Men först är främst är tillämpningarna medicinska, kanske mest på grund av att en produkt som kontaktlinser måste godkännas av FDA, det amerikanska läkemedelsverket. Mojo avser att hjälpa människor med nedsatt syn att se bättre. Tidskriften Wired skriver om en demonstration som genomfördes i mörker: ”bildsensorn visade mig den verkliga världen, men linsen ökade kontrasten, förstärkte kanter och förstorade objekt och gjorde en del andra trick som hjälpte mig att se i mörkret.“
Om inte det räcker för att kittla ditt science fiction-sinne så låt oss då påminna om att det som visas på Mojos skärm går att se även om du blundar.
Hur bra fungerar tekniken? Ärligt talat så är det ingen utanför Mojo som vet. De reportrar som bjudits in av Mojo till en demonstration på CES fick inte fästa skärmen på ögat, utan fick bara studera den på avstånd. Prototypen verkar dock ha varit lovande.
Sedan finns det en rad medicinska och hygienmässiga frågetecken. Enligt en forskarassistent i optometri som sajten Gizmodo pratat med kan stabila linser vara besvärliga att fästa på ögat, de kan vara jobbigare att bära och de måste rengöras på ett särskilt sätt. Därtill, uppger forskarassistenten, får stabila linser bara bäras ett begränsat antal timmar per dag, kan kräva regelbundna läkarbesök och måste fästas på rätt sätt för att undvika komplikationer.
Sannolikt behövs också studier på hur lämpligt det är att ha skärmar som sitter direkt på ögat.
Kommer någon att vilja använda det här? För personer med nedsatt syn och för industrispecifika tillämpningar är det kanske inte alltför vågat att tro att tekniken kan bli eftertraktad, så länge den är säker och håller vad den lovar. För den breda allmänheten är det svårare att svara på. Mojo Vision anser att det för alltid kommer att finnas ett socialt stigma förknippat med smarta glasögon och försöker därför lansera begreppet ”osynlig databehandling”.
Vad händer nu? Mojo Vision tror att företaget kan ha en produkt på marknaden inom två år, vilket ärligt talat låter alldeles för optimistiskt. Det som dock talar för Mojo är att företaget har ett partnerskap med Vista Center for the Blind and Visually Impaired, samt att FDA redan försett Mojo med en särskild gräddfil för lovande teknikbolag.