Karriär

Undvik det här om du vill ha en befordran

Foto: Martin Barraud

Är du överdrivet kritisk eller gillar kontorsskvaller? Då kan det vara läge att ändra beteende − i alla fall om du vill klättra på karriärstegen.

Publicerad

I en idealvärld skulle vår potential i yrkeslivet bero på vad vi presterar. Men i verkligheten tenderar vissa anställda att dra nitlotten när det kommer till chansen att bli befordrade.

Business Insider har identifierat sex olika personlighetstyper som ofta förbises när möjligheter till avancemang uppstår:

Den skvallerglada

Bra kommunikatörer får ofta positiv uppmärksamhet från sina överordnade. Men om din definition av bra kommunikation innebär att sprida rykten och ägna tid åt att skvallra med kollegor, kommer du inte att framstå som en önskvärd kandidat för mer ansvar och ökad lön.

Dörrmattan

Medan effektiva medarbetare försöker tillgodose förfrågningar från sina chefer när det är möjligt, verkar personer som tar på sig mer än de kan hantera, och som inte säger ifrån när de är överlastade med jobb, inte framstå som särskilt professionella inför företagets beslutsfattare.

Gnällspiken

Anställda som ständigt avvisar sina kollegors förslag, och som regelbundet klagar utan att försöka förbättra sin situation eller sällan har ett positivt ord om någon eller något på kontoret, kommer sannolikt inte att stå högt i kurs hos sina chefer. Det gör att en befordran inte är sannolik.

Offret

En viktig del av att vara en bra lagspelare innebär att ta ansvar för sina misstag och se sina svagheter. Om du framställer dig själv som ett ständigt offer, och alltid skyller på andra för missade deadlines eller dåliga resultat, kommer du ha svårt att vinna både kollegors och chefens förtroende.

Den argsinta

Raseriutbrott är ingen bra handlingsstrategi för någon över fem års ålder. Men vissa anställda misslyckas med att inse detta och släpper lös sin ilska mot oskyldiga medarbetare. Chefer med svåra humörproblem skapar dessutom en kultur av rädsla, som ofta blir giftig och inte ger optimala resultat.

Besserwissern

Arbetsgivare uppskattar kunniga arbetare med intresse av att lära sig och dela information. Men om du regelbundet rättar dina kollegor, insisterar på att dina idéer och strategier är bättre och i allmänhet ser dig själv som den smartaste personen i rummet, kommer du troligen att vända både kollegor och närmaste chef emot dig. Du försvagar då din status när det är dags för befordringar.