Fordon

Världens brantaste bergbana – inget för den höjdrädda

Foto: Urs Flueeler Keystone via AP / TT
Foto: Urs Flueeler Keystone via AP / TT

Den nya tågbanan mellan Schwyz och bergsbyn Stoos i Schweiz är inte märkvärdigt lång.

Publicerad

Men under de 1 738 meter som rälsen sträcker sig stiger den 743 meter, en lutning på 47,7 grader. Bergbanan korar sig därmed till brantast i världen.

Den knappt två kilometer långa tågbanan har kostat motsvarande nästan 450 miljoner kronor att bygga och kommer förenkla livet avsevärt för de runt 100 människor som bor i Stoos, som nu kan ta sig uppför branten på 3–5 minuter.

Kupéerna, som enligt brittiska The Guardian påminner om öltunnor, är dessutom försedda med golv som ändrar lutning, så att passagerarna ska kunna stå upprätt under hela den branta resan.

Bergbanan invigs på söndagen av den schweiziska presidenten Doris Leuthard.

– Efter 14 års planering och byggande så är vi alla väldigt stolta över det här tåget, säger Ivan Steiner, talesperson för byggprojektet, till nyhetsbyrån Reuters.

Det kuperade Schweiz är ett av världens bergbanetätaste länder. Men det där med brantast är en definitionsfråga. En bergbana beskrivs ofta som en järnväg så brant att man använder vajrar för att dra tågen, namnet funicular på engelska kommer av latinets funis (rep). Men även hissar opererar ju med vajrar, och de är onekligen "brantare" än alla bergbanor.