Världens brantaste bergbana – inget för den höjdrädda

2017-12-18 17:05  

Den nya tågbanan mellan Schwyz och bergsbyn Stoos i Schweiz är inte märkvärdigt lång.

Men under de 1 738 meter som rälsen sträcker sig stiger den 743 meter, en lutning på 47,7 grader. Bergbanan korar sig därmed till brantast i världen.

Den knappt två kilometer långa tågbanan har kostat motsvarande nästan 450 miljoner kronor att bygga och kommer förenkla livet avsevärt för de runt 100 människor som bor i Stoos, som nu kan ta sig uppför branten på 3–5 minuter.

Kupéerna, som enligt brittiska The Guardian påminner om öltunnor, är dessutom försedda med golv som ändrar lutning, så att passagerarna ska kunna stå upprätt under hela den branta resan.

Bergbanan invigs på söndagen av den schweiziska presidenten Doris Leuthard.

– Efter 14 års planering och byggande så är vi alla väldigt stolta över det här tåget, säger Ivan Steiner, talesperson för byggprojektet, till nyhetsbyrån Reuters.

Det kuperade Schweiz är ett av världens bergbanetätaste länder. Men det där med brantast är en definitionsfråga. En bergbana beskrivs ofta som en järnväg så brant att man använder vajrar för att dra tågen, namnet funicular på engelska kommer av latinets funis (rep). Men även hissar opererar ju med vajrar, och de är onekligen "brantare" än alla bergbanor.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt