Japanska jätten utvecklar eldrivna grävmaskiner i Norge

2019-09-23 15:00  
Nasta, återförsäljare av Hitachi, satsar på elektrifiering. Nu är en batteridriven grävmaskin på gång. Foto: Nasta

En eldriven 17,5-tons grävmaskin ska trimma utsläppen på byggarbetsplatser. I Norge testas nu elkonverterade Hitachi-maskiner, och när projektet är klart ska tekniken spridas i hela Europa.

I vårt västra grannland går elektrifieringen i rasande fart. Bilar, färjor och entreprenadmaskiner är några typer av fordon som redan kommit en bit på vägen. De senare har på bara ett par år gjort stora framsteg.

Tidigare i år avslöjade Caterpillar att de elektrifierat en 28-tonsmaskin i samarbete med sin norska återförsäljare Pon Equipment. En maskin som de redan har fått flera beställningar på.

Men de är inte ensamma: Nasta, som är återförsäljare av Hitachi, satsar också på elektrifiering. Tillsammans med det norska tekniska forskningsinstitutet Sintef och Hitachi har de utvecklat en 17,5-tons grävare för byggenterprenad. Projektet startade redan 2015, och i en artikel i norska Tekniskt Ukeblad avslöjas det att man från början tänkte konvertera en större 30-tonsmaskin – men att den planen skrotades. Detta eftersom det framförallt är mindre grävmaskiner som används på större byggarbetsplatser.

Läs mer: Elektriska grävmaskinens batteripack väger 3,4 ton

Att det här rör sig om ett forskningsprojekt märks även på att man har testat och avfärdat flera olika former av elektrifieringstekniker. Till en början hade Nasta en tanke på att kombinera batterier och bränsleceller, men det ströks eftersom kostnaden för en sådan installation skulle bli dyr. Till slut landade forskarna i att kombinera ett litet batteri med strömkabel till en extern källa - i det här fallet ett flyttbart containerbatteri.

– Ett batteri som är tillräckligt för att driva maskinen en hel arbetsdag skulle ta för stor plats. Med den här lösningen tar batterierna effekttopparna, och vi kan dimensionera kabeln för snitteffekt istället vilket är bra om det finns begränsningar på tillgänglig toppeffekt. Tillägget är att batteriet ger en viss flexibilitet så att maskinen kan användas utan kabel under kortare perioder, säger Jon Are Wold Suul på Sintef Energi till Teknisk Ukeblad, som först skrev om nyheten

Att maskinen kan utsläppsfritt är givetvis en stor vinst, men det finns även andra attraktiva sidor. Jan Ivar Ibsen, chef för Nastas avdelning för specialprodukter, säger att de ser möjligheter till att öka livslängden på grävarna rejält. Från 12 000-15 000 driftstimmar till det dubbla. 

– De har inget behov av grundlig översyn, bara enkel service. Elektriska maskiner är dyra, men de klarar 30 000 driftstimmar. Därför överväger vi nu om vi ska skapa ett mer omfattande underhållsprogram som gör det möjligt för kunder att använda maskinerna längre innan de måste byta, säger Jan Ivar Ibsen till, Teknisk Ukeblad.

Läs mer: Framtidens jättetruckar tar form i Ljungby

Trots fördelarna säger Ibsen att det inte har varit helt lätt att få med underleverantörerna på tåget. En ombyggnation går på ungefär två månader, men leveranstiden på komponenterna är uppemot 20 veckor. Dock har Nasta redan färdigställt tre 17,5-tonnare och ytterligare två är på gång. 

Förutom den rejält tilltagna 28-tonnaren från Caterpillar håller JCB, Komatsu, Hyundai Construction och Volvo CE på med elektrifiering av mindre grävare.

Fakta Nasta/Hitachi elgrävmaskin

Modell: Hitatchi Zx160

Vikt: 17,5 ton

Originalmotor: Dieselmotor på 121 hästkrafter (förbrukning 10 liter/timme)

Elmotor: Danfoss 75 kW

Batteristorlek: 42 kWh

Laddeffekt: 66 kW

Om projektet: Projektet har fått åtta miljoner norska kronor i stöd från programmet Pilot-E. I projektet ingår Bellona, Difi, Omsorgsbygg, Nasta, Siemens, Sintef och Skanska.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt