Jättarna bygger elektrisk grävare tillsammans

2018-11-01 10:56  
Foto: Cummins

Allt fler bilister väljer elbilar – Hyundai Construction Equipment och Cummins förutspår samma utveckling i byggbranschen. Nu har bolagen presenterat en prototyp av en el-driven minigrävare.

Marknadsandelen för eldrivna bilar ökar stadigt, och batteridriften är på väg in på nästa marknad – tunga maskiner. Nu har de två branschjättarna Hyundai Construction Equipment och Cummins gemensamt utvecklat en elektrisk driven minigrävare.

– Elbilar fortsätter att öka sin andel på bilmarknaden och vi ser samtidigt att elektrifieringen av kommersiella maskiner och fordon drivs som både en miljövänlig och ekonomiskt hållbar lösning för byggnadsutrustning, säger DS Kim, vice vd och teknikchef på HCE i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– HCE förutser att minigrävare, som opererar på arbetsplatser i stadskärnan och närheten av bostadsområden, kommer att vara eldrivna för att möta nollutsläpp och låga ljudkrav inom en snar framtid.

Batteritiden klarar en hel arbetsdag

Den 3,5-tons grävmaskinen drivs av en serie med Cumminstillverkade 4,4 kWh batteri-moduler med en total kapacitet på 35,2 kWh. Maskinen kommer att ha en batteritid för att klara av en åtta timmars arbetsdag, och full laddning ska klaras av på mindre än tre timmar. Naturligtvis kommer de åtta timmarna att vara fria från koldioxidutsläpp och bullret kommer minska väsentligt – vilket gör maskinen idealisk för användning i tätbebyggda områden.

Läs mer: Eldriven bergtäkt ska minska utsläpp med 95 procent

Detta är ett steg i förebyggande syfte mot att städer runt hela värden ställer hårdare miljökrav, även på fordon och maskiner inom byggbranschen.

– Denna elektriska minigrävare är en spännande banbrytare för framtidens elektrifierade byggutrustning – kombinationen av HCEs mångsidiga erfarenhet av grävmaskiner med Cummins litiumjonbatteri-lösningar och maskinintegrationskompetens. säger Julie Furber, vd på el-kraft hos Cummins.

Läs mer: Cummins klår Tesla – blir först med ellastbil

Bolagen har inte bekräftat någon tidsplan för försäljningsstart eller prisbild, men de meddelar att prototypmaskinen kommer att användas för att optimera prestandan, bevisa strukturell integritet och öka säljbarheten.

Cummins är en av världens största oberoende tillverkare av dieselmotorer och generatorer, men har på senare tid tagit flera kliv på marknaden för eldrivna fordon. Bland annat förvärvade man nyligen bolaget Brammo, som har utvecklat en eldriven truck som nu ska ut på marknaden.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt