Framtidens jättetruckar tar form i Ljungby

2019-08-20 11:00  

Trucktillverkaren Kalmar bygger inte längre några truckar i Småland. Men det är här innovationsarbetet sker.

Det är ett par decennier sedan de båda truckfabrikerna i småländska Ljungby och det närliggande Lidhult slutade att skära och svetsa metall och blev rena monteringsanläggningar.

I Ljungby byggdes små truckar, i Lidhult stora. För ett par år sedan togs beslutet att helt flytta all tillverkning utomlands, till Polen och Kina.

Beslutet är nu verkställt. I stället har företaget byggt ett nytt innovationscentrum intill E4:an i Ljungby, till en kostnad av 200 miljoner kronor. Här arbetar i dag cirka 200 personer.

Bygget stod färdigt i december. Här ryms bland annat företagets ingenjörer liksom prototypverkstad och testbana. Till divisionen Kalmar Mobile Equipment hör bland annat gaffeltruckar, containerhanterare och terminaltraktorer.

Vill främja samarbetet mellan avdelningar

Den centralt placerade ljusgården med imponerande takhöjd ansluter direkt till prototypverkstaden via ett stort glasparti. På andra sidan finns kontorsdelen. Ingen har sin egen arbetsplats. 180 kontorsmedarbetare samsas om 125 platser, vilket så klart innebär en omställning för de anställda.

Totalt finns å andra sidan cirka 500 sitt- och kontorsplatser i olika miljöer. Tanken är att främja det interna samarbetet mellan olika avdelningar. Högst upp i den centrala ljusgården hänger containrar från taket inredda till konferensrum.

– Vi befinner oss på en spännande resa. Det är 70 år sedan den första gaffeltrucken byggdes i Lidhult. Men det som har tagit oss dit där vi är i dag är inte samma sak som kommer att ta oss framåt de kommande 70 åren. Nu har vi lösningen i fokus i stället för produkten. Våra kunder har ett logistikproblem som de vill lösa. Det är den utgångspunkten vi måste ha, säger Dan Pettersson, divisionschef för Kalmar Mobile Equipment.

Samlar världens ledande trucktillverkare

Kronoberg är speciellt eftersom det samlar flera av världens ledande trucktillverkare.

Ett stenkast från Kalmar ligger Svetruck, och i grannkommunen Markaryd finns Konecranes (tidigare SMV).

På samma ort som Kalmar finns dessutom hjullastartillverkaren Ljungby Maskin och i Braås åtta mil österut ligger Volvo CE:s dumperfabrik. I området finns också flera stora tillverkare av skogsmaskiner.

Läs mer: De är svensk industris föredöme

Det var ett tungt vägande skäl till att Kalmars nya innovationscentrum hamnade här och inte någon annanstans.

– Just här i Kronoberg finns ett kluster för tunga mobila offroadmaskiner. Vi gör olika typer av maskiner, men använder oss av liknande tekniker. Det är låga volymer men stor bredd, säger Dan Pettersson.

Företaget lever på den globala världshandeln, där varor och gods ständigt behöver förflyttas. De orosmoln i form av handelskonflikter som nu tornar upp sig påverkar förstås ett företag som Kalmar, om än inte direkt.

– Handelskonflikter är inte positivt för affärsklimatet. Det har inte slagit igenom på det sätt att folk slutar investera, men de kanske skjuter på sin affär för att se vad som händer, säger Dan Pettersson.

Kalmar Mobile Equipment

Kalmar Mobile Equipment är en division inom Kalmar som i sin tur är ett affärsområde inom den finska verkstadskoncernen Cargotec. Övriga affärsområden inom Cargotec är krantillverkaren Hiab samt Macgregor, som gör lasthanteringsutrustning för marint bruk.

Cargotec ägs till stor del av medlemmar i den förmögna finska familjen Herlin, som även äger hisstillverkaren Kone. Tidigare ägde familjen även Konecranes som dock knoppades av. Senare har Konecranes köpt Kalmars konkurrent SMV i Markaryd. SMV heter numera Konecranes.

Antalet anställda på Kalmar uppgick i fjol till cirka 5 800.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt