ELBILAR
I Madrid testar Fiat amerikanska Amples batteribytesteknik.
Fiat
Oväntade utvecklingen: Fiat testar batteribyten i Europa
Efter år av misslyckanden tar batteribyten för elbilar nu fart. Fiat lanserar tekniken i Madrid med 100 bilar – som testballong för bredare spridning.
Tanken med batteribyten för elbilar har funnits länge. Renault var tidiga med det och tillsammans med israeliska Better Place försökte de få tekniken att ta fart. Satsningen misslyckades dock och Better Place gick i konkurs 2013.
Sedan dess har många aktörer försökt sig på tekniken, där svenska Powerswap var ett av företagen, och flera i USA även kör tester. Men det var först när Nio började i Kina som det blev verklig spridning.
I just Kina finns det tusentals stationer och Nio har försökt bygga ett nät i Europa – och sagt att de är villiga att licensiera ut tekniken. Dock har intresset varit svalt från andra tillverkare.
Men nu har Fiat, i samarbete med amerikanska Ample, rullat ut batteribyten i Madrid. Tjänsten kommer användas i mobilitetslösningen Free2move och bilarna som ska få sina batterier bytta är av modellen 500e.
– På Fiat är vi för hållbar mobilitet. Genom att titta på problem ur olika vinklar och fokusera på enkelhet – då är batteribyten något som uppfyller detta. Det reducerar oron för att få batteritorsk, det minskar laddtider drastiskt och innebär en bättre körupplevelse. Vi testar och analyserar det här konceptet i praktiken och målet är att utöka det till privatkunder inom kort, säger Olivier Francois, vd för Fiat i ett uttalande.
Fiat har testat det i mindre skala sedan slutet av 2024 men nu kommer en flotta på 100 bilar börja rulla i den spanska huvudstaden. Madrid-flottan blir en testballong för tekniken, men inom Stellantiskoncernen (som Fiat tillhör) finns en tanke om att batteribyten kan komma att spela en viktig roll för att göra elbilar tillgängliga för en bredare allmänhet.