TECH

En Tesla Model 3 vid Riddarfjärden i Stockholm. Arkivbild.

Nu rullar Teslas robottaxi – men Stockholm säger nej till förarlösa tester

Medan en förarlös Tesla Model Y nyligen rullade hela vägen från fabrik till kund i Austin, väljer Stockholms stad att trycka på bromsen: trafikkontoret säger nej till Teslas svenska tester med hänvisning till säkerhetsrisker.

Publicerad

Tesla har nyligen lanserat sin robottaxitjänst i en liten avgränsad del av Austin, Texas. Och häromdagen blev det rubriker när företaget för första gången levererade en bil autonomt. En Tesla Model Y tog sig helt för egen maskin från fabrik till kund, också det i Austin. 

I Sverige rullar det inte fullt lika mjukt. Stockholms stad har sagt nej till Teslas tillståndsansökan om att genomföra tester med självkörande bilar. Stadens trafiknämnd har skrivit i ett brev till Tesla att ”det aktuella testet […] medför vissa risker för både infrastruktur och tredje man”. 

Tesla-supportern Alexander Kristensen, som startat en gräsrotsrörelse för att påverka opinionen, skriver på X att ”Stockholms beslutsfattare har parkerat sina medborgare och resten av Sverige i en teknisk återvändsgränd, istället för att låta dem köra mot en säkrare, smartare framtid”. 

– Vi har sagt nej till det här projektet just här och nu, bland annat för att det pågår andra innovationsprojekt i staden. Det betyder inte att vi är emot teknikutveckling, tvärtom, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret i Stockholms stad, till SVT

Några av de andra innovationsprojekten i Stockholm är 5g Ride-projektet med autonoma minibussar, robotleveranser på trottoar och självkörande personfärjor

”Men dessa gör inget för trafiksituationen eller för säkerheten i staden”, hävdar Alexander Kristensen på X och påminner om att Teslas tester, om de godkänts, skulle ha skett med en förare bakom ratten. 

Testar i andra europeiska städer

Tesla har börjat testa autonoma fordon i andra europeiska städer, inklusive på utmanande platser som vid Triumfbågen i Paris och i kaotiska miljöer i centrala Rom. 

Likväl klagade Elon Musk, vd på Tesla, i juni på att nederländska (företaget har sitt europeiska högkvarter i Holland) och europeiska myndigheter tar för lång på sig att godkänna Teslas FSD-teknik (FSD står för full self-driving) i EU. 

Utöver Stockholms avslag utkämpar Tesla också en strid med svenska fackförbund om huruvida företaget ska teckna kollektivavtal med sina anställda. Den konflikten har pågått i nästan två år nu.