Volvo CE slutar att utveckla dieselteknik för mindre maskiner

2019-01-16 16:38  
Volvo CE satsar på hel serie elektriska kompaktmaskiner Foto: Volvo CE

Volvo CE har nu bestämt sig för att satsa på en hel serie eldrivna kompaktmaskiner. Men betonar att diesel fortsatt är bäst för de större prylarna.

Anläggningsbranschen är fortsatt tungt synonym med diesel. Sporadiska försök att finna vägar bort från det fossila bränslet finns men det är få som hittills har gett en så tydlig signal som Volvo Construction Equipment nu ger.

I mitten av 2020 kommer företaget att börja lansera en helt eldriven serie hjullastare och grävmaskiner i kompaktsegmentet. För Volvo CE innebär det hjullastare av modeller L20 till L28. Dessa väger cirka 4,5–5,5 ton. För grävmaskinerna gäller det modellerna EC15 till EC27 som väger cirka 1,5–2,7 ton.

Det handlar alltså om företagets mindre modeller. Volvo blir enligt egen utsago den första tillverkaren av anläggningsmaskiner som ”fullt ut satsar på en omställning till elektriska kompaktmaskiner”.

– Det är en del av vår strategi sedan ett tag att bli ledande på elektromobilitet. Elektrifiering, automation och uppkoppling är framtiden. Utvecklingen går fortare än många har tänkt sig, säger Anne Bast, kommunikationschef Volvo CE Sverige.

Maskinerna får drifttid på upp till åtta timmar

Melker Jernberg, vd, säger i ett pressmeddelande att den elektriska tekniken företaget har utvecklat nu är tillräckligt pålitlig. Det i kombination med förändrade kundbeteenden och skärpt miljölagstiftning har inneburit att tiden nu är inne.

Maskinerna uppges få en drifttid på 3-8 timmar beroende på annvändningsområde. De kommer att kunna laddas både över natten och på ett par timmar genom snabbladdning.

Volvo CE meddelar samtidigt att det kommer att sluta utveckla dieseltekniken för de berörda modellerna när de elektriska varianterna börjar lanseras under 2020. Företaget kommer dock att fortsätta sälja dieseldrivna kompaktmaskiner även efter dess, meddelar Anne Bast.

– Vi kommer att fortsätta att sälja dem till marknadens behov tar slut och utsläppsregler säger stopp. Exakt när det blir vet vi inte, säger hon.

Maskinerna tillverkas i Frankrike och Tyskland

De elektriska modellerna ska tillverkas i befintliga produktionsanläggningar i Frankrike och Tyskland, där dagens modeller också byggs.

– Vi kan komma att behöva ställa om viss typ av kompetens i alla led, både vad gäller utveckling, produktion och försäljning. Även återförsäljare och service berörs, säger hon.

Hon påpekar att elmaskinerna produktivitetsmässigt är minst lika bra som dieselmodellerna men att de kommer att kräva laddning med jämna intervall.

I pressmeddelandet betonas att diesel fortfarande är den mest fördelaktiga energikällan för de större maskinerna.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt