Elektriska grävmaskinens batteripack väger 3,4 ton

2019-01-30 11:00  
Foto: Pon Equipment

Med sina 28 ton är det den största grävaren som Caterpillar har elektrifierat. Batteripacket på 300 kWh ska räcka till 5-7 timmars arbete. Maskinen byggs i Norge, där Veidekke har beställt åtta exemplar.

Caterpillar rör sig mot att elektrifiera hela sitt modellutbud, och det finns flera starka argument. En stor fördel med en tyst grävmaskin är att man kan utföra arbeten nära bostäder vid senare klockslag. Till detta kommer stora miljövinster. Nu producerar bolaget sin största elektriska grävare hittills, tillsammans med den norska återförsäljaren Pon Equipment.

Prototypen till Cat 323F Z-line är byggd i Gjelleråsen. Den väger 28 ton, och bara det massiva batteripacket på 300 kWh bidrar i sig med 3,4 ton. Vikten kan ställas mot att en dieselmotor i en liknande maskin väger runt 1 ton. Grävaren dras runt av en elmotor på 122 kW.

Elförbrukningen ska vara 40-60 kWh i timmen, och med ett trefasuttag på 43 kW sägs en timmes laddning ge en timmes arbete. Att ladda batteriet fullt tar sex timmar, och det räcker då till 5-7 timmars grävande. Men vid snabbladdning med tusen volt kan batteriet laddas fullt på två timmar.

Sänker utsläppen med 52 ton

Pon Equipment har fått en beställning på åtta exemplar av Veidekke i Norge, som betalar omkring 5,8 miljoner svenska kronor stycket. Enligt bolaget kommer en enda av maskinerna att sänka koldioxidutsläppen med 52 ton. Om Veidekke skulle byta ut samtliga av sina omkring 2 500 grävare i Norge så skulle det motsvara att man plockade bort 60 000 bilar från vägarna.

– För oss är det viktigt att använda ny teknik som hjälper oss att minska utsläppen från vår maskinpark, och inte minst att förbättra vardagslivet för de som använder maskinerna, säger Øivind Larsen, byggchef på Veidekke till Electrek.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt