ELBILAR

Rapport: Så många elbilar behöver byta batteri

Att batterier ger upp har pekats ut som en risk och en stor kostnad för elbilsägare. Men hur ofta sker det? I en ny rapport framgår hur ofta elbilar har behövt byta batterier.

Publicerad Uppdaterad

Det rapporteras en del om att elbilsbatterier är dyra – samt att de inte håller hela bilens livslängd. Då och då förekommer uppgifter om att bilar skrotas hellre än att ägare mäktar med kostanden att ersätta ett batteri som havererat.

Men hur vanliga är det att batteriet ger upp? Amerikanska startupen Recurrent Auto, som utvecklar en plattform för begagnade elbilsbatterier, har tittat på ett underlag om 20 000 elbilar och sett att i genomsnitt får 2,5 procent av elbilarna sina batterier utbytta. 

Det kan låta förhållandevis högt, men man måste syna siffrorna noga. I undersökningen ingår cirka 20 000 bilar från 2011 till 2024. Och det syns tydligt i rapporten att det är stor skillnad på nu och då.

Av elbilar av årsmodell 2011 som ingick i underlaget hade snudd på var tredje bil fått batteriet bytt. Sedan har batteribyten stadigt minskat och från 2016 och framåt är det under 1 procent av elbilarna som får nytt batteri (exkluderat de fall där tillverkare har återkallat bilar på grund av batteriproblem).

Bättre mjukvarustyrning

Att felfrekvensen är starkt förknippad med ålder är inte konstigt, sett ur flera perspektiv. Batterier åldras, och äldre elbilar har inte haft vätskekylda batteripaket med en optimerad temperaturhantering.

Vidare har batteripack i dag bättre struktur, kemi samt väldigt mycket bättre mjukvarustyrning för att förhindra haverier samt förtida slitage jämfört med i början av 2010-talet.

Recurrents underlag visar också att batteripacken mellan 2015 och 2022 ökade i energilagringskapacitet med 122 procent, vilket ger en större marginal för att ett batteri fortsätta att användas även om det tappar en del i prestanda.

Undersökningen ger inga svar om de batterier som har behöde bytas täcktes av garantierna – och vad det kostade att byta batterier.