Provkörning: Mini Cooper SE – ”Har vässat en redan bra produkt”
En Mini byggd som riktig elbil. Den nya generationen av Mini Cooper utlovar körglädje och modern teknik – dock har produktionen flyttats till Kina. Så hur autentisk är bilen? Ny Tekniks Felix Björklund har testat.
Det är 16 år sedan den första eldrivna Minin kom. Dock var det en begränsad upplaga som testades och det dröjde till 2020 innan det kom ett alternativ kunder fick köpa. Nu har det blivit dags för en ny generation av Mini Cooper och den här gången säger tillverkaren att bilen är ”Born electric”.
Detta då det är en ”ny” dedikerad plattform. Innebär det nu att den är än vassare än tidigare. Och är det verkligen en äkta Mini om den nu ska byggas i Kina?
Ny teknik begav sig till sydligare breddgrader för ett test.
Design
Närma dig den nya Minin och du känner direkt igen bilen. De stora runda strålkastarna och ”grillen” är typiska och även siluetten, om än ny, är Mini. Enligt märkets designchef, Oliver Heilmer, är den här generationen mer lik ursprungsbilen än någon tidigare. Det ska även vara en design där minimalism varit ett viktigt ledord.
– Bilen ska vara så enkel som möjligt, inget som inte behövs ska vara med, förklarar designchefen vid presentationen.
Annons
Samma tanke gäller interiört. Alla kontroller och justeringar görs antingen på ratten, skärmen eller den lilla manöverpanelen i mittkonsolen. På ett sätt är det väldigt minimalistiskt, men samtidigt upplever jag det inte som avskalat. Tillverkaren har även varit smart i hur och var man använder olika material. Det ger en varmare och mer inbjudande kupé än exempelvis den ganska plastiga upplevelse man får i VW ID3.
Bakom ratten har man som förare ingen instrumentering, men däremot en head up display. Dessvärre är den av typen som projicerar upp på en plastskiva istället för vindrutan. Utöver denna har Mini även sin typiska runda mittskärm där kartor samt övrig information presenteras. Och likt Countryman kan man via en vippbrytare byta teman eller ”upplevelser” på skärmen. Vivid, Timeless, Green, Core, Gokart och så vidare.
I förarsätet sitter man förhållandevis bra och det gäller även i baksätet. Nota bene, det är en liten tredörrarsbil och att ta sig in där bak kräver viss akrobatik. Men väl på plats sitter i varje fall de under 180 cm helt ok.
Längst bak får det plats med 210 liter packning. Det räcker för en storhandling, men sen börjar det bli trångt. Fäller man sätena utökas bagagemöjligheterna till 800 liter.
Dragkrok? Nej, det tillvalet erbjuds inte.
Teknik
Grunden till nya Minin heter Spotlight EV, men även om det beskrivs som en dedikerad plattform och det här är den första bilen som bygger på den – är det inte tal om någon helt ny historia. Basen är BMW:s UKL2 som den gamla Minin bland annat bygger på, dock har man uppdaterat denna så att man bland annat får in ett riktigt batteri. Det här till skillnad från den tetris-konstruktion man hade tidigare.
Men sin historia trogen så är nya Mini Cooper en framhjulsdriven bil där elmotorn är på antingen 135- eller 160 kW. Detta parat med ett 49,2 kWh-batteri (netto) ska ge upp till 402 km räckvidd. Väljer man instegsmodellen får man dock ett mindre batteri, vilket då innebär knappa 30 mil innan det är dags att ladda.
Snabbladdning sker i upp till 95 kW, alternativt 11 kW via laddbox hemma.
På vägen
Annons
Hur många svängar måste man ta för att lära känna en bil? När det kommer till Mini känner man direkt igen sig.
När vi kör ut på motorvägen och trycker till tar sig Minin lätt upp i marschhastigheten. Men det här är ingen bil som är avsedd för längre turer i höga hastigheter. Dels är det en hel del buller, men framförallt blir det så att den korta hjulbasen och den strama chassisättningen innebär att bilen får ett litet studsigt beteende så fort det är lite ojämnheter.
Under körningen får vi möjligheten att verkligen utforska bilens dynamiska register. Mini talar om sin gokart-känsla och när jag pratade med chassiingenjören Patrick Haeusler var han tydlig med att målet i utvecklingen var att överträffa föregångaren.
I bergen ovanför Sitges testar vi på detta. Styrningen är direkt och det är lätt att placera bilen. Vid fulla gaspådrag blir det även lite ryck i ratten, en egenskap som är helt avsiktlig.
– Vi la in små imperfektioner så att du som förare ska få feedback. Du ska veta att du kör på gränsen av bilens grepp. Som kund ska du känna att det är action, sade Patrick Haeusler när jag frågade om detta.
På de mindre vägarna får vi därmed känna aktion och det är intressant att Mini varit så tillåtande i hur de reglerar effekten. Det kanske inte gör under för förbrukning eller däcken, men det gör bilen mer levande och kul att köra. Att gasa på, bromsa in inför sväng, peka in nosen och sedan gå på gasen igen är uppfriskande. Det inte är någon sportbil vi pratar om, men bilen rör sig väldigt neutralt utan massa nigningar vilket är uppskattat
Även om jag tycker att de 160 kW vi har till hands här räcker alldeles utmärkt skulle jag inte tacka nej till än fler hästkrafter. Det är ju som man säger: ”mycket vill ha mer”.
Ekonomi och förbrukning
Tittar vi på frånpriset startar Mini Cooper E på 384 900 kronor. Den SE-version vi testade börjar dock på 431 900 kronor. Märk väl att detta är ganska enkelt utrustade bilar som bland annat inte har sätesvärme. Nej, i den utrustning vi testade bilen låg prislappen på cirka 580 000 kronor.
Ser vi till den officiella förbrukningen ligger den på 1,41-1,47 kWh/mil. Det kan nog den som kör lite smart i staden hålla sig till. Vår stundom flamsiga körning innebar att förbrukningen låg på över 2 kWh/mil.
Tittar vi rent innehållsmässigt tycker jag att Mini i den nya generationen vässat en redan bra produkt. Till skillnad från tidigare får man nu mer räckvidd, en modern interiör och fin karaktär inom kördepartementet.
Det som lär grusa ekvationen för många är priset. Den trevliga bil vi körde kostande närmare 600 000 kronor vilket för inte allt för länge sedan skulle räcka till en större familje-Mercedes.
Men tillhör du dem som gillar tanken om att kunna köra gokart till jobbet – och inte är allt för strypt av plånboken, då är mitt råd att i varje fall åka och testa. Det ger bra perspektiv på begreppet ”vardagskrydda”.
Fakta
Mini Cooper SE
Pris: från 384 900 kronor (Cooper S), 431 900 kronor (Cooper SE) Pris testbilen: ca 580 000 kronor Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven Maxeffekt elmotor: 160 kW / 218 hästkrafter Max vridmoment: 330 Nm Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder Topphastighet: 170 km/h Batterikapacitet (netto): 49,2 kWh Snabbladdningskapacitet: 95 kW Ombordladdare: 11 kW Räckvidd på el: upp till 402 km Officiell förbrukning: 1,41-1,47 kWh/mil Årsskatt: 360 kr Bagageutrymme: 210 liter, 800 liter med fällda säten Max släpvagnsvikt: N/A Längd: 3 858 mm Bredd: 1 756 mm Höjd: 1 460 mm Vikt: 1 680 kg