ELBILAR

Sju anledningar: Därför kan Xiaomi lyckas med elbilen som Apple skrotade 

Xiaomi SU7

Efter tio år lade Apple ned sin planerade självkörande elbil. Men 2024 blir ändå året då en mobiltelefontillverkare tar klivet in i bilbranschen. Hur kommer det sig att Xiaomi vågar satsa?

I förra veckan lanserade mobiltelefontillverkaren Xiaomi sin första elbil. Modellen SU7 har sedan den först presenterades haussats som ett teknikmonster som trumfar rivalerna – men samtidigt kostar mindre. 

Och det har lockat intressenter. Premiären bevittnades av närmare två miljoner tittare och det tog inte ens en halvtimme för Xiaomi att sälja iväg de första 50 000 bilarna. En succé som inte minst aktiemarknaden gillade. Värdet på företaget steg med motsvarande 45 miljarder kronor efter att bilen lanserades vilket innebär att Xiaomi då gick om både GM och Ford.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här