ELBILAR

Här är uppstickarens nya modell – ska utmana Tesla Model Y och VW ID5

Xpeng G6 avtäcks på lanseringen i Stockholm

Efter ett par års trevande hoppas Xpeng på att 2024 blir ett genombrott. Detta då man nu officiellt lanserat den smarta ”coupé-suven”G6 i Sverige. Ska det här få fart på affären?

Publicerad Uppdaterad

När det kommer till nya bilmärken som lanserats i Sverige är Xpeng en tillverkare som sticker ut. Dels i form av en mindre smickrande entré, men framförallt för att man lagt krut på en så liten marknad. Det är en gedigen satsning som görs – och man gör det själva, inte via ombud som exempelvis BYD eller MG.

Till skillnad från dessa två (som båda importeras och säljs av Hedin bil) har man haft en blygsam registrering. Detta fördelat på floppen P5, sedanen P7 och den stora crossovern G9.

Men nu ska det bli skillnad på det. Crossovern G6 som ger sig in i det heta segmentet med elbilar strax över halvmiljonen. 

– Tittar man på våra bilar och de olika segmenten de passar in i. P7 är ett snävt segment, men även G9 är även det ett förhållandevis litet segment. Med G6 går vi in i ett där det säljs 70 000 bilar om året. Det innebär att vi kan nå ut på bästa möjliga sätt, säger Marcus Rosenborg, marknadschef på Xpeng Sverige, vid lanseringen.

Xpeng G6
Xpeng G6

Storlek som en Tesla Model Y

Storleksmässigt mäter Xpeng G6 in på 4 753 mm i längd, 1 920 mm i bredd och 1 624 mm i höjd. Mått som ligger en hårsmån från klassgiganten Tesla Model Y.

En detalj som lurar ögonen är sluttningen på taket. Att den är svart istället för karossfärgad innebär att bilen ser mer slimmad ut än vad den egentligen är. Det innebär att utrymmet bak är bra. Lastmöjligheterna är väl tilltagna och vill man istället åka mer bekvämt är det bara att luta baksätet. 

Tekniskt kommer bilen i tre olika versioner. Insteget får ett LFP-batteri om 66 kWh (netto) samt en motor på bakaxeln som leverera 190 kW eller motsvarande 258 hästkrafter och 440 Nm. Detta räcker till en WLTP-räckvidd på 435 km. 

Steget upp får lite högre effekt, 210 kW /286 hk, men framförallt får köpare här ett större batteri om 87,5 kWh vilket då räcker till 570 km körning. Vill man ha fyrhjulsdrift är det att slå till på toppversionen AWD Performance och då adderas en elmotor fram. Systemeffekten ligger då på 350 kW/476 hästkrafter 

Oavsett version ska laddningen 10-80 procent gå på 20 minuter, dock är det skillnad på effekt insteget (LFP-kemi) och de båda andra (NMC-kemi) kan ta. Med det sagt, även insteget klarar 215 kW.

”Allt” är standard

Tittar man bortom batteri och drivlina har G6 det mesta man kan tänka sig. Dessutom har Xpeng valt att göra snudd på allt till standard. Som köpare kan man bara välja på exteriör- och interiörfärg samt om man vill ha dragkrok. 

För att bryta ned det innebär det att yttersätena bak har värme, fram är det värme och ventilation, vidare har bilen panoramaglastak, två trådlösa laddplattor, uppvärmd ratt samt värmepump. 

Till skillnad från Xpeng G9 har G6 ingen frunk
Bagageutrymmet i Xpeng G6 är på 517 liter

Vad kostar då Xpeng G6?

– Pris är inte fastställt än, men vi kommer ligga på ett frånpris runt 540 000 kronor, säger presschef Peter Maier 

Sett på pappret är det god prestanda, bra räckvidd och inte minst – habil laddningsförmåga. Lägg till att priset även förefaller bli attraktivt, i varje fall för indragarbilen. Utöver det spekuleras det om att även den fyrhjulsdrivna versionen för köpare kan hamna riktigt bra i pris, i jämförelse med konkurrenterna. 

Den rådande lågkonjunkturen samt en allmän skepsis för det okända ligger märket i fatet. Målet här är att bli mer lokala och komma närmare sina kunder.

– Vi finns tillsammans med Bilia på nio ställen i Sverige – det räcker inte. I år ska vi ha 20 serviceställen och vi bet att vi behöver namnkunniga partners i marknaden eftersom vi har svårt att nå ut på samma sätt som en stark lokal partner kan göra, säger Marcus Rosenborg. 

Fakta

Xpeng G6 Standard Range

Pris: inte satt – ”från ca 540 000 kr”
Drivlina: elmotor, bakhjulsdriven
Maxeffekt elmotor: 190 kW / 258 hästkrafter
Max vridmoment: 440 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sekunder
Topphastighet: 200 km/h
Batterikapacitet: 66 kWh (netto)
Batterikemi: LFP
Snabbladdningskapacitet: 215 kW
Räckvidd på el: 435 km
Officiell förbrukning: 1,75 kWh/mil
Årsskatt: 360 kr
Bagageutrymme: 517 liter, 1 300 liter med fällda säten
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg
Längd: 4 753 mm
Bredd: 1 920 mm
Höjd: 1 624 mm
Vikt: 2 035 kg

Fakta

Xpeng G6 Long Range

Pris: inte satt 
Drivlina: elmotor, bakhjulsdriven
Maxeffekt elmotor: 210 kW / 286 hästkrafter
Max vridmoment: 440 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder
Topphastighet: 200 km/h
Batterikapacitet: 87,5 kWh (netto)
Batterikemi: NMC
Snabbladdningskapacitet: 280 kW
Räckvidd på el: 570 km
Officiell förbrukning: 1,75 kWh/mil
Årsskatt: 360 kr
Bagageutrymme: 517 liter, 1 300 liter med fällda säten
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg
Längd: 4 753 mm
Bredd: 1 920 mm
Höjd: 1 624 mm
Vikt: 2 25 kg

Fakta

Xpeng G6 AWD Performance

Pris: inte satt 
Drivlina: dubbla elmotorer, fyrhjulsdriven
Systemeffekt: 350 kW / 476 hästkrafter
Max vridmoment: 660 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 4,1 sekunder
Topphastighet: 200 km/h
Batterikapacitet: 87,5 kWh (netto)
Batterikemi: NMC
Snabbladdningskapacitet: 280 kW
Räckvidd på el: 550 km
Officiell förbrukning: 1,79 kWh/mil
Årsskatt: 360 kr
Bagageutrymme: 517 liter, 1 300 liter med fällda säten
Max släpvagnsvikt: 1 500 kg
Längd: 4 753 mm
Bredd: 1 920 mm
Höjd: 1 624 mm
Vikt: 2 120 kg