Opinion

”Stärk Sveriges konkurrenskraft i den digitala ekonomin”

Foto: Jeppe Gustafsson/TT/Reed Saxon, Alan Diaz, Jeff Chiu

DEBATT. Sverige bör aktivt stödja Digital Markets Act genom EU:s lagstiftningsprocess, stärka Konkurrensverket och värna förvärvskontrollen, skriver forskarna Sten Nyberg, Björn Lundqvist och Robin Teigland.

Vi befinner oss just nu i ett formativt skede där spelreglerna för framtidens industri och näringsliv håller på att mejslas ut. Digitaliseringen har förändrat marknadsförutsättningarna i grunden, vilket avspeglas i följande enkla observationer:

­ ᛫ Majoriteten av världens konsumenter kan nu nås digitalt. Det innebär både skärpt konkurrens och ökade kommersiella möjligheter för företag med tjänster och produkter som är gångbara på en internationell marknad.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här