Fordon

Så blev Baldos en vanlig bil

Så här såg det ut när Baldos I tog storslam på Shell Eco Marathon sommaren 2008 i södra Frankrike.
Nu får Baldos II rulla på vägarna. Registreringsskyltarna med DES 459 kommer med posten. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Baldos II på Bilprovningen för slutbesiktning. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Max Wisten, en av sju LTU studenter som färdigställt Baldos II för besiktning, på Bilprovningen.
Professor Elisabet Kassfelt, som leder Baldosprojektet, fick sin dröm i uppfyllelse. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Baldos II körde Shell Eco Marathon i Tyskland på försommaren. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Professor Elisabet Kassfelt drar täckelset av Baldos II på Campus i Luleå i våras. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Baldosföraren Malin Söderling provsitter vid rollouten i våras. Foto: Leif Nyberg/Ltu

Den lilla bensinsnåla elhybridbilen Baldos II från Luleå tekniska universitet klarade besiktningen och är godkänd för att få rulla på svenska vägar. Nu väntar man bara på nummerskylten DES 459.

Publicerad

- Det är så vitt vi vet den enda bil som ställt upp i Shell Eco Marathon som lagligen får köras på vanliga vägar, säger Max Wisten, en av studenterna i Baldos II-teamet i ett pressmeddelande.

Den rödaBaldos II är gjuten i samma form som den blå Baldos I, som tog storslam i studentbilstävlingen Shell Eco Marathon för två år sedan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här