Full frihet för 80 underleverantörer

2012-03-28 07:10 Marie Alpman  

Tyska Streetscooter utmanar bilindustrin med ett nytt sätt att utveckla elfordon. Bilen har konstruerats och byggs i ett samarbete mellan 80 underleverantörer. Resultatet är lägre kostnader och kortare utvecklingstid.

Hur utvecklar man en elbil så att den inte blir dyrare än en vanlig bil? Den frågan ställde sig ett antal tyska forskare vid universitetet i Aachen. Svaret blev ett virtuellt nätverk där 80 underleverantörer samarbetar.

- Det är ett helt nytt sätt att designa en bil. Traditionellt bestäms allt av biltillverkaren som sedan skickar order till underleverantörerna. Vi ger dem i stället full frihet, säger Fabian Schmitt, projektledare på Streetscooter.

Företaget är en avknoppning från universitetet med målet att masstillverka billiga elbilar.

I höstas visades en rullande prototyp upp på bilmässan i Frankfurt. Den ser ungefär ut som vilken småbil som helst.

- Målet är att den ska vara billig, säker och tillförlitlig. Inte snyggast, snabbast eller ha längst räckvidd. Här har vi haft stor nytta av alla mindre företag som deltagit och som är vana vid att jobba med låga kostnader i små serier, säger Fabian Schmitt.

Ansvaret för att konstruera och bygga bilens olika delar ligger helt och hållet på de 80 underleverantörerna som är partners i projektet. Streetscooters uppgift har varit att styra och se till att alla delar passar ihop.

Centralt för att samarbetet ska fungera är it-systemet. Streetscooter använder ett PLM-system från amerikanska PTC som anpassats för projektet. Nätmöten hålls en gång i veckan och en gång i månaden träffas ledarna för de olika konstruktionsgrupperna.

Ett resultat av det nya arbetssättet är att utvecklingstiderna kunnat kortas. Den första modellen tog 14 månader från tomt papper till rullande prototyp.

Bilen är byggd i moduler vilket gör det lätt att ändra på olika delar och anpassa bilen till olika kunder.

När produktionen kommer igång i stor skala är målet att den ska säljas för cirka 45 000 kronor. Till det kommer batterihyra som beror på hur många batterimoduler som köparen vill ha. Det avgör i sin tur bilens räckvidd som varierar från 80 till 130 kilometer.

Den första kunden är tyska posten och logistikjätten DHL som tecknat ett avtal om att utveckla en distributionsbil som bygger på Streetscooters plattform.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Senaste inom

Debatt