Opinion

”Ska vi skapa en museijärnväg med höghastighetståg?”

Testkörning med ett magnettåg i Shanghai, juni 2020. tåget ska komma upp i en hastighet av 600 km/t.

REPLIK. Debattörerna framför sex påståenden om magnettåg som alla är felaktiga, skriver Rune Wigblad och Mattias Svederberg i en replik.

En replik på ett debattinlägg i Ny Teknik innehåller helt felaktiga uppgifter om magnettåg som vi har besvarat tidigare i olika debatter. Dessa framförs nu igen i ett försök att försvara konventionell 1900-tals tågteknik i stället för moderna magnettåg.

Debattörerna anlägger ett höghastighetstågsperspektiv på magnettåget som utgör en helt annan och ny teknik. I olika inlägg pratar de om konventionella tåg med totalt orealistiska restider och fantasifulla önskemål om höga hastigheter för konventionell tågteknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här