Så här är det tänkt att Volvos batterifabrik i Mariestad ska se ut.Volvo Group
Batteriforskning från Göteborg byter bolag – AB Volvo köper från Volvo Cars
AB Volvo kniper batteriexperter från Volvo Cars batteribolag Novo Energy. Planen är att stärka kompetensen inför lastbilstillverkarens planerade batterifabrik i Mariestad.
Affären omfattar omkring 50 anställda på Lindholmen i Göteborg samt tillhörande laboratorier. Förvärvet stärker lastbilstillverkarens satsning på egen batteriteknik, trots att AB Volvos planerade batterifabrik i Mariestad har försenats. Byggstart ska ske 2026–2027, har bolaget uppgett.
Novo Energy är bolaget bakom Volvo Cars batterifabrik i Torslanda, som pausades efter att partnern Northvolt drabbades av ekonomiska problem. Northvolt och Volvo Cars ägde Novo Energy tillsammans, men efter Northvolts konkurs har Volvo Cars tagit över hela ägandet och personalstyrkan har minskats kraftigt. Enligt Dagens industri har den minskat från runt 400 personer till cirka 80.
Viktigt för batterisatsning hos AB Volvo
Forskningsdelen som säljs är en separat enhet. Köpeskillingen är hemlig. För AB Volvo är köpet en del av arbetet att säkra egen kompetens inför en framtida egen batteritillverkning.
– Vi är mycket glada över att kunna behålla den här kompetensen i Göteborg och Västsverige. Det är ett stort värde för vår batterisatsning, säger Claes Eliasson, presschef på AB Volvo, till Dagens industri.
Annons
Enligt Volvokoncernen ska batterifabriken i Mariestad stå klar efter 2030. Samtidigt söker man samarbetspartner för battericellsproduktionen, men har inte gått ut med vem eller vilka det kan handla om.
Illustration av Volvo Cars planerade batterifabrik i Göteborg.Novo Energy
Volvo Cars arbetar vidare med sin batterifabrik i Torslanda och letar också efter en ny teknikpartner efter att Northvolt försvann.
– Batteriproduktion med en ny teknikpartner är fortfarande vår långsiktiga målsättning, säger Kristin Boldemann Wester, presschef på Volvo Cars, till Dagens industri.