Opinion

”Konventionell järnvägsteknik är bättre än magnettåg – 6 skäl”

Ett nytt höghastighetståg kör över en ny bro över floden Yuxi i Anhui-provinsen i Kina. Foto: Xinhua

REPLIK. Vi ser gärna att man snabbt kommer igång med utbyggnaden av höghastighetsbanor. Men satsa då på modern konventionell järnvägsteknik, inte magnettåg, skriver Mats Améen och Bo-Lennart Nelldal.

Rune Wigblad, professor i företagsekonomi, argumenterar i Ny Teknik för att Sverige ska kickstarta ekonomin efter coronapandemin genom att snabbt bygga ut höghastighetsbanor. Det är en god tanke. Han menar att det ska ske med magnettåg istället för konventionella höghastighetståg. Mot det förslaget finns det dock åtskilligt att invända:

1. Kostnad. Wigblad jämför kostnaden för att bygga magnettågsbana i Kina i ett tidigt projektskede med en väl genomarbetad kostnadskalkyl för att bygga höghastighetsbana i Sverige och kommer då fram till att magnettågsbana är billigare. Den jämförelsen är missvisande. I Japan håller man på att bygga en magnettågsbana mellan Tokyo och Nagoya. Översätter man den kostnaden till svenska förhållanden skulle magnettågsbanor mellan de tre storstäderna kosta cirka 1 000 miljarder kronor i stället för 230 miljarder med vanliga snabba tåg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här