Volta Trucks avtäckte första ellastbilen Zero

2020-09-03 16:45  

Premiären av Zero bjöd inte på några stora överraskningar. Volta Trucks må vara grundat av en svensk, men ellastbilen kommer att byggas i Storbritannien.

Under den officiella avtäckningen av Zero berättade Volta Trucks svenske grundare Carl-Magnus Norden att bolaget har gått från ritning till den färdiga el-lastbilen på mindre än 15 månader. Fordonet har en vikt på 16 ton och batteripacken på 160-200 kWh ska ge en räckvidd på 150-200 km. De driver en ny e-axel som ger en maxhastighet på 90 km/h.

Zero är avsedd för transporter inne i stadskärnorna. Lastutrymmets längd på 6,9 meter och ger en total volym på 37,7 kubikmeter. Enligt bolaget är lastbilen en av få i klassen som har kapacitet att ta 16 EUR-pallar. Som mest kan modellen lasta 8,6 ton.

Läs mer: Volta Trucks – svensk startup som ska bygga eldriven lastbil

Zero ska tillverkas i Storbritannien

Trots att Volta Trucks är grundat av en svensk så kommer tillverkningen av Zero att ske i Storbritannien. Bolaget räknar med att anställa ytterligare 130 personer. Miljöbesparingen kommer inte bara från eldrivlinan. Lastbilens paneler i linkomposit sägs släppa ut 75 procent mindre koldioxid jämfört med tillverkningen av konventionella paneler.

Carl-Magnus Norden talade om ambitionen kring att minska koldioxidutsläppen, samt oljud och att göra livet säkrare för gångtrafikanter och cyklister. Även bolagets vd Rob Fowler underströk hur formgivningen ska bidra till att minska olyckorna.

– Genom att placera föraren framför framaxeln och lägre – i ögonhöjd, tillsammans med ett synfält på 220 grader ger det föraren en helt ny upplevelse och överblick runt fordonet. Och vi kan förse förarna med det senaste inom hårdvara och mjukvara för att de ska kunna köra säkert i tätbefolkade stadskärnor, säger Rob Fowler under avtäckningen.

Lastbilen är designad av Carsten Astheimer på Astheimer Design, och han berättade om tanken bakom formgivningen.

– Vi optimerade säkerheten genom att maximera överblicken och minimera den kognitiva överbelastningen. Fordonets effektivitet skapas genom att det har en centrerad förarposition och föraren kan ergonomiskt ta sig in och ut från vänster eller höger sida, via snabba skjutdörrar. Hyttens interiör är ljus och luftig, och vi har använt en naturlig palett av färger, material och ytskikt, säger Carsten Astheimer.

Läs mer: Bring testar ellastbilar från utmanaren Volta

Truck as a service

Volta Trucks kommer satsa på "truck as a service", där allt kring den elektrifierade lastbilen ska ingå – från en laddinfrastruktur till underhåll, service och förarträning. Tillverkningen ska inledas 2022 men redan nästa år kommer exemplar att rulla som testfordon, bland annat hos Bring.

Inom fem år ska samtliga byggnader och fordon hos Posten och Bring vara klimatneutrala. Fredrik Lindqvist, chef för Sales & Operational Planning, deltog vid avtäckningen och han konstaterade att bolaget är mycket motiverat inför den kommande utvärderingen.

Över 30 procent av Posten och Brings fordon är redan elektrifierade, men i samband med pandemin har volymen av paket ökat avsevärt – och därför behövs nu större lastbilar som Zero. Vilket är helt i linje med Volta Trucks framtidsanalys för att minska antalet fordon i stadskärnorna.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt