Volta Trucks – svensk startup som ska bygga eldriven lastbil

2019-11-21 07:45  

Volta Trucks vill bygga en 16-tons lastbil för stadsdistribution. En rullande prototyp ska vara klar nästa år. Men vilka förutsättningar har bolaget att gå i mål med sin idé?

När serieentreprenören Carl-Magnus Norden såg elbilstillverkaren Tesla lansera Model 3 – och hur de etablerade tillverkarna följde efter med egna lanseringar av batteribilar – insåg han att motsvarande utveckling ännu saknades på lastbilssidan.

Sedan tidigare var han genom bolaget Silent Mobility agent åt det nederländska bolaget Emoss som ägnar sig åt att konvertera diesellastbilar till eldrift. I övrigt har han mestadels ägnat sig åt helt andra saker än fordon, bland annat som ordförande för den nordiska grenen av Crowdcube, en plattform för gräsrotsfinansering.

Planen: ”Truck as a service”

För ett par år sedan kom Carl-Magnus Norden i kontakt med Kjell Walöen som har lång erfarenhet från personbilsbranschen, bland annat åtta år på Ford, tio på Volvo Cars och tre på Volvos dotterbolag Polestar. Tillsammans bestämde de sig för att satsa på eldrivna lastbilar och startade så sent som i maj i år Volta Trucks, baserat i Sigtuna.

Läs mer: Nu börjar Volvo sälja sina ellastbilar

– Vår långsiktiga plan är en affärsmodell vi kallar för "Truck-as-a-service". Vi tillhandahåller laddinfrastruktur, el, försäkringar och så vidare. Men för att komma dit behöver vi även en lastbil. Det är ett projekt i sig, säger Carl-Magnus Norden.

Volta Trucks har inlett samarbeten med ett par designfirmor, ingenjörsbolaget Prodrive samt Magtec som utvecklar elektriska drivlinor. Nyligen presenterades skisser på hur lastbilen ska se ut, med premiär på mässan Autonomy i Paris.

Hytten har mittplacerat förarsäte

Stort fokus har lagts på hytten som har ett mittplacerat förarsäte och mycket glasyta för att optimera sikten och därmed säkerheten. Carl-Magnus påpekar att lastbilar är inblandade i en oproportionerligt hög andel av cyklist- och fotgängarolyckorna i London.

Hytten har placerats lågt för att möjliggöra enklare in- och ursteg, precis som på en buss. Hytten ska även få glidande dörrar i stället för gångjärnshängda, vilket minskar risken för att cyklister ska köra in i dem om de plötsligt öppnas.

Totalvikten blir förmodligen cirka 16 ton, räckvidden omkring 150 kilometer med hjälp av ett 150 kWh batteripack och topphastigheten runt 80 kilometer per timme.

Carl-Magnus Norden menar att det mer än väl räcker till. Han drar paralleller till specifika citydistributionslastbilar i Stockholm som går i snitt 70–80 kilometer per dag. För Paris går de ännu kortare sträckor, 40–50 kilometer.

– Ett faktum är också att det råder chaufförsbrist i de flesta städer. Det hoppas vi kunna bidra till att lösa genom en bättre och hälsosammare förarmiljö.

Läs mer: Einride drar in en kvarts miljard i finansiering

Tanken är att få en fungerande prototyp klar till nästa sommar. Ett år senare ska en testserie på 20 fordon finnas på plats.

– Vi siktar på att börja i London och Paris, eftersom det är några av de städer som hårdast driver på utsläppsregler. Det är också stora städer, vilket innebär en stor marknad.

Prototypen tillverkas i Storbritannien

Prototypen och testserien kommer att tillverkas i Storbritannien. På längre sikt är planen att låta någon etablerad tillverkare sköta produktionen. Förhandlingar pågår, enligt Carl-Magnus Norden.

Volta Trucks har i dagsläget bara två anställda. Ytterligare ett par är på väg in efter årsskiftet. Inklusive konsulter arbetar ett 20-tal personer med projektet.

Vad lastbilen ska kosta vill Carl-Magnus Norden inte säga – bara att målet är att den ska vara konkurrenskraftig med diesellastbilen sett till total ägandekostnad.

Byggmästare AJ Ahlström huvudfinansiär

Han vill heller inte berätta exakt hur mycket riskkapital företaget hittills har dragit in utan säger att det rör sig om mer än en, men mindre än tio miljoner euro.

Börsnoterade investmentbolaget Byggmästare AJ Ahlström är huvudfinansiär. I samband med presentationen av prototypen till sommaren är planen att köra en nyemission (serie A) på omkring 20 miljoner euro, motsvarande drygt 214 miljoner svenska kronor i dagens penningvärde.

– Tar vi in 30 miljoner euro kan vi gasa mer, men 20 borde räcka för en testflotta, verktyg etcetera, säger han.

Volvo har nu börjat sälja två helt eldrivna lastbilar, och andra tillverkare är också på bollen. Är ni inte för sent ut?

– Det har absolut börjat hända någonting. Men jag har ännu inte sett någon lastbil över tolv ton som inte har den gamla designen på lastbilen. Då uppnår man visserligen miljöaspekten men för de kunder jag pratar med är eldrift gårdagens nyhet. Det nya är säkerhetsaspekten. Då måste lastbilstillverkarna sätta sig ned vid ritbordet och börja från scratch, säger han.

Vad är det som talar för att ni kommer att lyckas med det här?

– Vi kommer att bevisa vår teori i London och Paris, därefter blir det en "copy paste"-modell, precis som Ikea gör. Branschen är ganska lik i de flesta städer. Elektriska drivlinor är dessutom beprövad teknik. Vi ska inte vara ett forskningsprojekt. Det handlar mer om att sätta ihop bästa tänkbara teknik, men beprövad sådan, säger han.

Fakta: Volta Trucks

Gör: En transporttjänst "Truck-as-a-service" avsedd för stadsdistribution, med hjälp av en eldriven lastbil med totalvikt på cirka 16 ton. Paris och London utgör pilotmarknader.

Grundat: Maj 2019

Grundare: Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen.

Ort: Sigtuna.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt