Voi begränsar månadskorten

2021-07-22 10:53  
Snart kan dagarna vara räknade för Voi Technologys elscootrar. Detta efter att upprörda stockholmare har klagat. Foto: Voi Technology

Elsparkcykelbolaget Voi stoppar nu kunder som använder månadskortet för mycket. Max nio åkturer eller 200 minuters åktid per dygn är det som gäller framöver.

Förra sommaren lanserade Voi abonnemang i form av dags- och månadskort. För 549 kronor utlovas obegränsat antal turer i en månad – så länge varje tur är kortare än 45 minuter. Nu har dock Konsumentverket tagit emot ett antal anmälningar från privatpersoner som blivit avstängda från Voi efter att ha åkt för mycket. Det skriver DI.

Läs mer: Förslag: Hårdare tag mot elsparkcyklar i Stockholm

Vois kommunikationschef Kristina Nilsson säger till Di Digital att bolaget för ett par veckor sedan införde en begränsning för prenumerationstjänsten på nio åkturer eller 200 minuters åktid per dygn.

Läs mer: Teknik från bilar ger elsparkcyklar ögon

Begränsningen infördes efter att bolaget upptäckt att vissa kunder missbrukat tjänsten. Det handlar om leveransföretag samt folk som använder sparkstöttingarna för att leka med, snarare än för att transportera sig med.

"Obegränsat" inte obegränsat

Samtidigt står det fortfarande i appen att ”Med ett Voi Pass kan du ta så många åkturer du känner för till ett fast pris”, samt att man kan göra ”Obegränsat antal 45-minutersturer i din valda stad.”

– Här inser vi att vi hade kunnat vara tydligare i kommunikationen. Från och med fredag kommer det framgå direkt vid köpet i appen vad begränsningen faktiskt innebär, säger Kristina Hunter Nilsson till DI.

Information om Voi Pass i appen Foto: Skärmdump/Voi

Hon poängterar att alla användare har varnats innan de stängts av och att kunderna blivit kompenserade för de dagar på månadskortet som brunnit inne.

Läs mer: De tröttnade på elskoterkaoset – byggde sajten Felsparkerad

Anders Frick

Mer om: Voi El-fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt