De tröttnade på elskoterkaoset – byggde sajten Felsparkerad

2020-07-24 06:00  

Nya sajten felsparkerad.se gör det enklare att anmäla felparkerade elsparkcyklar. Bakom tjänsten står paret Andreas Carlsson och Oscar Léman: ”Tröttnade på att ingen tog ansvar”.

Elsparkscyklarnas varande och icke varande är ett hett diskussionsämne i våra storstäder. I Stockholm, Göteborg och Malmö har övergivna sparkcyklar på gator och torg väckt upprörda känslor hos många medborgare.

Paret Andreas Carlsson och Oscar Léman fick nog under en joggingtur – och bestämde sig för att göra något åt problemet. Under några hektiska sommarkvällar snickrade webbutvecklaren Oscar Léman ihop en sajt, medan kommunikatören Andreas Carlsson tog fram en grafisk profil och varumärket felsparkerad, en lek med orden felparkerad och elspark.

Läs mer: Bättre ordning på skånska elsparkcyklar

I måndags eftermiddag lanserade paret sin tjänst, som snabbt fick ett stort gensvar.

– Det har gått spikrakt uppåt sedan lanseringen. Vi närmar oss 10 000 besökare och användare dagligen, och hittills har 100-tals anmälningar skickats in. Det märks att folk har saknat något sådant här, säger Andreas Carlsson till Ny Teknik.

Krångligt att anmäla felparkeringar

Jo, visst har det gått anmäla felparkerade sparkcyklar sedan tidigare. Både hos enskilda elsparksföretag och hos Stockholms stad via appen Tyck till. Men Andreas Carlsson och Oscar Léman ger inte mycket för dessa befintliga tjänster, som är alldeles för krångliga att använda enligt paret.

– I Stockholm finns det sex sparkcykelsleverantörer, och alla har olika lösningar för felparkeringar. Du måste skaffa ett konto, mejla in id-nummer på cykeln och ibland även bifoga en bild på fordonet. Ingen av tjänsterna är särskilt användarvänliga, vilket kan skapa problem särskilt för äldre personer som vill göra en felanmälan, säger Andreas Carlsson.

”Företagen borde ta större ansvar”

Den egenutvecklade tjänsten felsparkerad.se, i dag i skepnad av en webb-applikation, skapades med just enkelhet som huvudfokus. Appen hämtar anmälarens position via mobilens gps, och det går sedan att placera ut den felparkerade cykeln på en karta som visas i tjänsten. Inga användardata sparas dock i tjänsten efter att anmälan gjorts.

Läs mer: Elsparkcyklar får hyras ut utan tillstånd

Efter att felparkeringen har rapporterats till felsparkerad.se gör tjänsten en slagning mot Googles kart-apier för att verifiera platsen mot postorter i Stockholms kommun. Därefter går anmälan vidare via mejl till Trafikkontorets registratur hos Stockholms stad.

Varför skickas inte anmälan direkt till elsparsföretagen?

– Genom att skicka in anmälan till Trafikkontoret i stället hoppas vi sätta press på företagen. När anmälan har upprättats hos Stockholms stad har bolagen två timmar på sig att flytta sparkcykeln. Annars måste bolagen betala för att lösa ut cykeln hos staden när den har hämtats upp, säger Oscar Leman.

Bör elsparksföretagen ta ett större ansvar för felparkeringarna?

– Det tycker vi absolut. I dag kan sparkcyklarna ligga slängda överallt. Vi tröttnade på att ingen, varken företagen eller Stockholms stad, tog ansvar för dem. Det finns flera saker som företagen borde kunna göra för att förhindra eller minska missbruket. Exempelvis att bygga in gyro-sensorer i cyklarna, som sedan kan skicka in ett automatiskt larm när cykeln lämnas liggande på gatan.

Vill expandera till flera städer

Elsparkerad.se drivs som ett ideellt initiativ. Alla löpande kostnader, som hosting och api-anrop, betalas ur egen ficka av Andreas Carlsson och Oscar Léman. Det finns inga planer på att stöpa om tjänsten till en kommersiell verksamhet. Paret hoppas däremot på att få till ett samarbete med Stockholms stad och bolagen bakom elsparkcyklarna.

Läs mer: Elscootrar i Stockholm dumpas längs kajer

– Vi har kontaktats av både Stockholms stad och en större leverantör. De är överlag positivt inställa till tjänsten. Vi håller precis på att etablera en dialog, och om vi väljer att börja samarbete med leverantörerna kan det på sikt bli aktuellt att expandera felsparkerad.se till flera städer i Sverige, säger Oscar Léman.

”Hatar inte sparkcyklar – tvärtom”

Andreas Carlsson poängterar att paret inte drivs av någon djup avsky för sparkcyklar. Istället hoppas de att tjänsten kan påverka både Stockholms stad och företagen att ta ett större ansvar.

– För ett par år sedan stod det mängder med hyrcyklar utplacerade i staden. Men dessa stod parkerade i särskilda cykelställ. Det var väldigt sällan man såg en slängs hyrcykel på gatorna. Bolagen borde göra mera för att se till att användarna inte har möjligheten att möjligheten att missköta sig. Kanske kan vi förmå beslutsfattarna i Stockholms stad att sätta mer press på företagen för att lösa detta, säger han.

Så ska elsparkcyklarna parkeras

Om du hyr en elsparkcykel ska den parkeras på avsedda platser när du har kommit fram.

Här är det så kallat sunt förnuft som gäller. Sparkcyklar ska alltså inte lämnas liggande på trottoaer eller på gatan.

Ställ inte heller sparkcykeln på platser som inte är tillåtna, vilket omfattar, men inte är begränsat till:

  • Rullstolsramper.
  • Mitt på cykel- eller gångbanor.
  • Sjukhusentréer.
  • Brandstationer.
  • Inom så kallade gated communities.
  • I zoner med parkeringsförbud (följden kan bli böter).

Vissa elsparksaktörer har lagt in information om rese- och parkeringszoner i sina appar. Zonerna har tagits fram i samråd med städerna, och i apparna går det att exempelvis att se vilka platser som är okej att parkera på, områden där parkeringsförbud råder och helt skoterfria zoner där sparkcyklarna inte köras (så kallade räckviddsgränser, satta av företagen).

I Stockholms innerstad finns också ett antal uppmålade kommunala parkeringsytor för elskotrar. Dessa finns bland annat på Vasagatan på Norrmalm, vid Karlaplan på Östermalm och Ringvägen på Södermalm.

Fakta: Lime, Voi, Stockholms stad.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt