FORDON

Siemens vätgaståg ska kunna nå 1 000 km

Den vätgasdrivna versionen, Mireo Plus H, kan tankas lika snabbt som ett dieseldrivet tåg.
Mireo Plus B erbjuder 127 sittplatser.
Mireo Plus B är den batteridrivna versionen.
Tåget är anpassat för att kunna ta ombord cyklar.

Siemens presenterar den slutgiltiga tappningen av Mireo Plus. Batteriversionen har en räckvidd på 120 km. Vätgaståget ska nå uppåt tusen kilometer med tre vagnas.

Publicerad Uppdaterad

På hemmamarknaden har Siemens Mobility sålt färre vätgasdrivna tåg jämfört med de batteridrivna, men bolaget tror att vätgasen har stor potential på sträckor som överstiger tio mil. De har utvecklat ett tåg avsett för H2 Goes Rail, det projekt som Siemens driver tillsammans med Deutsche Bahn, och i dagsläget har man beställningar på nio tåg med bränsleceller för tre tyska projekt.

Så blev tågen

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här