FORDON
Siemens vätgaståg ska kunna nå 1 000 km
Siemens presenterar den slutgiltiga tappningen av Mireo Plus. Batteriversionen har en räckvidd på 120 km. Vätgaståget ska nå uppåt tusen kilometer med tre vagnas.
På hemmamarknaden har Siemens Mobility sålt färre vätgasdrivna tåg jämfört med de batteridrivna, men bolaget tror att vätgasen har stor potential på sträckor som överstiger tio mil. De har utvecklat ett tåg avsett för H2 Goes Rail, det projekt som Siemens driver tillsammans med Deutsche Bahn, och i dagsläget har man beställningar på nio tåg med bränsleceller för tre tyska projekt.
Så blev tågen
Nu visar Siemens upp det slutgiltiga utseendet på Mireo Plus B samt Plus H, där den första versionen är batteridriven – medan den andra går på vätgas. Produktionen är redan igång och planen är att de ska tas i drift mot slutet av nästa år. Det skriver Siemens i ett pressmeddelande.

Sju av Siemens vätgaståg kommer att trafikera Heidekrautbahn, medan östra Brandenburg får 31 exemplar av de batteridrivna. Tågen uppges sammantaget minska koldioxidutsläppen med 14 500 ton per år, och de sparar in 5,5 miljoner liter diesel.
Toppar 140 km/h
Mireo Plus B erbjuder 127 sittplatser med ståplats för 155 passagerare. Både H- och B-versionen har ett drivsystem på 17 MW som ger en acceleration på 1,1 m/s2 och en toppfart på 140 km/h. Tankningen av vätgas ska gå lika snabbt som att fylla på diesel.
En mycket effektiv bränslecell ger H-versionen med två vagnar en räckvidd upp till 600 km, men med en extra vagn landar räckvidden på 800–1 000 km. Beroende på konfigurationen har de batteridrivna B-tågen en maximal räckvidd på 120 km.