FORDON

Campingbilen drivs med bränsleceller och vätgas

Husbilen bygger på en Ford E-Transit och finns nu som både batterielektrisk och med vätgasdrift .

Prototypens räckvidd och lastkapacitet sägs slå batteridrivna versioner. First Hydrogen är först med bränsleceller i en husbil – en konvertering av deras batteridrivna skåpbil.

Winnebago har byggt husbilar i mer än 60 år, och det Iowabaserade företaget lanserade i början av 2023 en batterielektrisk prototyp. Modellen ERV 2 bygger på Ford E-Transit och har en räckvidd på blygsamma 173 km – och redan tunga fordon blir inte lättare av stora batteripack.

First Hydrogen, med säte i Vancouver och London, tror att vätgas är ett bättre alternativ för husbilar med nollutsläpp. Nu presenterar företaget en vätgasdriven prototyp med bränsleceller, som är utvecklad tillsammans med Edag Group. Det skriver H2 View.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här