Fordon

Scaniachefen har foten på bromsen

Scanias vd Henrik Henriksson på Almedalsveckan. Foto: Henrik Montgomery / TT

Det är full fart just nu. Men Scaniachefen Henrik Henriksson har foten på bromsen.

Publicerad

Vägen framåt, där en börsnotering för Scania och systerbolaget MAN hägrar, är fylld av farthinder och farliga kurvor.

Ett fall för orderingången, minskad marknadsandel och ett kassaflöde på minus 720 miljoner kronor präglar Scanias rapport för årets andra kvartal. En ihållande strejk hos en underleverantör har därtill tvingat Scania att tvärnita V8-försäljningen.

Full gas

Men vd Henrik Henriksson sticker ut hakan. Han tycker att bolaget presterar bra i den stora omställning som pågår och pekar på en rekordomsättning på 22,7 miljarder. Och för helåret 2018 ser det något bättre ut nu än tidigare i år, enligt Scaniachefen, som inte längre ser någon stor risk för en inbromsning i fjärde kvartalet.

– Det är full gas, kan man säga. Men vi ligger med foten på bromsen hela tiden för att vara beredda att korrigera.

Det negativa kassaflödet visar att utflödet av pengar just nu är betydligt större än inflödet. En stor omställning till ett nytt lastbilsprogram kostar på. Ovanpå det har Scania fått ut i runda slängar 3|000 osålda fordon till koncernens återförsäljare, som tidigare låg i produktion.

Henriksson hoppas att det ska gå att kränga av en stor del av fordonen under tredje kvartalet. Ett undantag är de fordon som har V8-motor, normalt ungefär 15 procent av Scanias försäljning. Det inte finns nämligen inga färdiga V8-motorer att installera.

– Där har vi en väldigt stor osäkerhet just nu, säger Henriksson.

Största bussmarknaden

Scania skakas samtidigt av USA:s nya sanktioner mot Iran, som träder i kraft i höst. Iran är Scanias enskilt största bussmarknad och en av bolagets största lastbilsmarknader.

– Det påverkar oss väldigt mycket, säger Henriksson.

Enligt Scaniachefen förs en tät dialog med både Bryssel och Washington och avgörande information om framtida spelregler väntas inom någon vecka.

– Serviceverksamheten (i Iran) känner vi oss trygga med att vi kan fortsätta med, säger han.

Men om det kommer att gå att sälja fordon i Iran i framtiden är oklart och redan nu har Trumpregeringens sanktionsbeslut lett till att Scania tvingats stryka i orderboken.

Ska bli redo för avknoppning

Detta är en viktig förklaring till att Scanias orderingång nu faller med 15 procent. Ovanpå det kommer V8-problemen och att andra kvartalet 2017, som man jämför med, var osedvanligt starkt.

Handelskonflikten mellan EU och USA kan samtidigt slå mot Scanias leveranser av komponenter till växellådor och motorer i USA. Fast där ser Scaniachefen en bättre chans för en uppgörelse än vad gäller Iran.

Scania och det tyska systerbolaget MAN ska senare i år vara redo för en avknoppning från ägaren Volkswagen (VW), i linje med ett styrelsebeslut i våras. Huvudkontoret väntas hamna i München, men Henriksson hoppas få produktionsplanering, inköp samt forskning och utveckling till Södertälje.

Exakt när en eventuell börsnotering kan ske är dock oklart.