Sverige har fått ytterligare två kilometer elväg

2018-04-11 16:32  
Invigningsbanden klipptes av Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör, Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister och Gunnar Asplund, innovatör på Elways med ett förflutet inom HVDC på ABB. Foto: Jörgen Appelgren

Den första skenbaserade allmänna elvägen är nu invigd. Men varför blev lastbilen en Daf och inte en Volvo eller Scania?

I strålande vårväder klippte på onsdagen infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon samt innovatören Gunnar Asplund banden till världens första elektrifierade allmänna väg baserad på en skena i vägbanan. Projektet kallas E-road Arlanda.

-Detta projekt handlar inte bara om vår moraliska plikt att minska utsläppen från transportsektorn utan också om att stärka svensk industri och konkurrenskraft, sa Tomas Eneroth och påpekade senare att han var "relativt optimistisk" inför att elvägar kan få en snabb expansion i Sverige.

Efter ett kort invigningstal körde den ombyggda Daf-lastbilen iväg nästan ljudlöst med strömavtagen nedsänkt i den infällda skenan i vägen. Representanter för konsortiet bakom projektet kunde höras dra en lättnadens suck sedan allt gått som det skulle.

Två kilometer elskena har lagts ned på väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde utanför Stockholm. Tanken är att den ombyggda distributionslastbilen ska köra 13 turer per dag med postleveranser mellan logistikcentralen och Arlanda.

Men varför blev det en Daf-lastbil och inte en Volvo eller Scania? Fabian Wrede, ansvarig för fordonsgruppen inom konsortiet, berättar att ingen av de svenska lastbilstillverkarna visade intresse när projektet drog igång. Scania deltar ju redan i det kontaktledningsbaserade projektet i Sandviken, poängterade han också.

-Men de ångrar sig nog nu när de ser att de står Daf på alla skyltar, tillade han.

Konsortiet gick helt enkelt ut på den öppna marknaden och köpte en lastbil med dieselmotor som de byggde om. Det blev alltså en Daf som utrustats med navmotorer och ett batteri på 80 kilowattimmar.

Volvo har i stället gett sig in i andra projekt. I morgon torsdag presenterar företaget exempelvis sin första helt elektriska lastbil i Göteborg.

Både elvägen i Sandviken och den som nu invigts ingår i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling. Generaldirektör Lena Erixon menar att metoden att ta hjälp av många olika aktörer, inklusive privata, har varit lyckosamt och något hon hoppas få se mer av.

På frågan när staten behöver bestämma sig för vilken av de båda konduktiva teknikerna kontaktledning eller elskena den vill gå vidare med blev dock svaret att också den trådlösa induktiva varianten också kan vara ett alternativ.

-Vi kommer fortsatt att behöva utveckla flera tekniker brett ett tag till, sa hon och påpekade även att det är viktigt att hitta en gemensam europeisk standard.

E-Road Arlanda

Elvägen är två kilometer lång och går mellan Rosersberg logistikområde ochg Arlanda på väg 893.

Elen matas genom en skena i vägen via en strömavtagare på lastbilen till drivlinan. Batteriet är på 80 kilowattimmar. Skenorna ger 250 ampere, 800 volt, alltså 200 kilowatt. Skenan slås av och på i 50-meterssektioner.

I konsortiet bakom E-Road Arlanda ingår följande deltagare: Elways, NCC, PostNord, ABT-bolagen, Vattenfall, DAF, KTH, Kilenkrysset, VTI,  E-traction, GCT, KTH, Bilprovningen, Airport City Stockholm, Sigtuna kommun, Swedavia, Arlanda Stad Holding, Traning Partner, First Hotel, Frost Produktion, SMM Dulevo och Sandströms Elfirma.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt