Fordon

Sverige har fått ytterligare två kilometer elväg

Invigningsbanden klipptes av Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör, Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister och Gunnar Asplund, innovatör på Elways med ett förflutet inom HVDC på ABB. Foto: Jörgen Appelgren

Den första skenbaserade allmänna elvägen är nu invigd. Men varför blev lastbilen en Daf och inte en Volvo eller Scania?

Publicerad

I strålande vårväder klippte på onsdagen infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon samt innovatören Gunnar Asplund banden till världens första elektrifierade allmänna väg baserad på en skena i vägbanan. Projektet kallas E-road Arlanda.

-Detta projekt handlar inte bara om vår moraliska plikt att minska utsläppen från transportsektorn utan också om att stärka svensk industri och konkurrenskraft, sa Tomas Eneroth och påpekade senare att han var "relativt optimistisk" inför att elvägar kan få en snabb expansion i Sverige.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här