Så mycket kostar Candelas nya elektriska bärplansbåt

2021-08-26 15:00  

Svenska Candela släpper nu sin andra helt elektriska båt, C-8. Enligt bolaget blir den världens första serieproducerade elektriska bärplansbåt.

Svenska Candela släpper nu sin andra helt elektriska båt C-8. Enligt bolaget blir den världens första serieproducerade elektrifierade bärplansbåt. 

Förra veckan lanserade Lidingöbaserade Candela en egen elmotor, kallad C-Pod. Nu följer bolaget upp med en helt ny båt, som förstås levereras med den nya motorn. 

Båten heter C-8 och liknar på många sätt Candelas första version C-7. Den kanske största skillnaden är att C-8 är anpassad för massproduktion medan C-7 snarare har byggts för hand.

Läs mer: Båttillverkaren lanserar egen elmotor: ”Först i världshistorien”

31 Candela C-7 sålda

Hittills har företaget sålt 31 exemplar av C-7, berättar kommunikationschefen Mikael Mahlberg för Ny Teknik. Candela hoppas sälja tusentals C-8:or.  

Bolaget bygger förstås vidare på bärplanstekniken, som innebär att skrovet vid 16 knop lyfts upp ur vattnet, vilket minskar vattenmotståndet. Egenutvecklad programvara ser till att den håller sig stabil.  

Trots ett förhållandevis litet batteri om 44 kWh (4 kWh mer än C-7) tar sig båten över 50 sjömil i 22 knop på en laddning, motsvarande knappt 93 kilometer.  

Att jämföra med en annan elektrisk båtmodell är inte helt enkelt. Dels eftersom de fortfarande är ovanliga, dels för att det inte finns något enhetligt sätt att mäta på. Svenska X-shore anger till exempel att Eelex 8000 med ett 120 kWh batteri kommer 100 sjömil i ”lägre hastigheter”. Men Eelex är också dubbelt så tung som C-8:an.

"Effektivaste motorbåten någonsin"

Candela menar oavsett att deras bärplansteknik minskar energiförbrukningen med 80 procent jämfört med ett konventionellt planande skrov, och att C-8 i kombination med C-Pod blir den effektivaste motorbåten någonsin. Vid 22 knops fart kräver den 16 kW effekt. 

Eftersom båten lyfter först vid 16 knop är det viktigt att den förbrukar så lite energi som möjligt även vid lägre hastigheter. Skrovet är byggt i kolfiber och har genomgått en hel del förändringar jämfört C-7, för att bli effektivare. 

– Vi använder som mest energi vid lyftet. Därför är det vettigt att även utrusta en bärplansbåt med ett riktigt bra planande skrov. Jag tror att vi har pressat skrovets kapacitet så långt som det är möjligt, säger Gustav Hasselskog, vd för Candela, i ett uttalande.

Läs mer: Candela tar in nästan 80 miljoner kronor

Håller kursen automatiskt

För första gången i en fritidsbåt är styrningen helt elektrisk, det vill säga saknar mekanisk förbindning mellan ratt och roder.  Släpper föraren ratten håller båten dessutom automatiskt kursen. 

– Vi har lagt mycket möda på att förstå hur vi ska översätta känslan av en tight körupplevelse till mekanik, elektronik och programvara. För att minska systemets reaktionstid utvecklade vi våra egna höjdsensorer. Vi har dessutom eliminerat allt mekaniskt spel i systemet. I termer av körupplevelse ger det en enorm skillnad – båten reagerar på förändringar av rattutslaget inom en bråkdels sekund, säger Gustav Hasselskog. 

Leveranser börjar våran 2022

Candela drar snart i gång produktionen av C-8. De första kundleveranserna ska ske våren 2022. 

Priset landar på 290 000 euro exklusive moms, motsvarande 3,7 miljoner inklusive moms. 

Fakta: Candela C-8

Längd: 8,5 meter

Bredd i vattenlinjen: 2,5 meter

Fart: 22 knops marschfart, 30 knop max

Batteri: 44 kWh litiumjonbatteri

Räckvidd: 50+ sjömil, motsvarande 92,6 kilometer, vid 22 knop

Motor: Candela C-Pod, 55 kW

Max lastvikt vid lyft i 16 knop: 815 kilo

Djupgående: 0,5 meter med bärplanet upphöjt, 0,8 meter nedsänkt.

Laddtid: 2 timmar vid 3-fasladdning 22 kW

Utrymmen: Sovande: Två vuxna och två barn. Sittande: Sex vuxna och två barn

Tillbehör: Kyl, sötvattensdusch, toalett, undervattensbelysning av bärplan

Pris: 290 000 euro plus moms, motsvarande 3,7 miljoner inklusive moms.

Johan Kristensson

Mer om: Candela

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt