Båttillverkaren lanserar egen elmotor: ”Först i världshistorien”

2021-08-19 15:00  

Candela har i ett par år jobbat med att ta fram en egen elmotor. Nu är ”världens effektivaste båtmotor” redo för lansering.

Inom båtbranschen finns en uppdelning där några tillverkar båten medan andra tillverkar drivlinan. Å ena sidan finns till exempel båttillverkarna Nimbus, Bayliner och Ryds. Å andra sidan Volvo Penta, Yamaha och Honda. 

Den svenska elbåtstillverkaren Candela vill nu bryta den traditionen genom att lansera en egen elmotor. Den kallas för C-Pod och blir enligt företaget världens mest effektiva båtmotor, alla kategorier. Candela tillverkar i normala fall elbåtar med bärplansteknik, som delvis lyfts upp ur vattnet vid tillräcklig fart, vilket minskar vattenmotståndet.

Läs mer: Teknikvalen bakom X Shores elbåt Eelex 8000: ”En Tesla Model S för havet”

Kontraroterande propellrar

Utvecklingsarbetet började för ungefär två och ett halvt år sedan och blev möjligt tack vare en investeringsrunda på 80 miljoner kronor.

Drivpaketet består av två elmotorer, två kontraroterande propellrar, lagring och axlar, inneslutna i ett torpedliknande hölje av en bronslegering. Växelhus saknas helt och varken kylning eller smörjning behövs. 

– Hur skulle den ultimata båtmotorn se ut? Elektrisk, helt tyst, utan oljebyten, ingen service och med nästan obegränsad livslängd. Dessutom med minimala energiförluster, där nästan all energi från batteriet skapar framdrivning, säger Candelas vd och grundare Gustav Hasselskog, i ett uttalande. 

Sprängskiss av C-Pod. Foto: Candela

Enligt företagets egen jämförelse omvandlas 72 procent av energin i batteriet till kraft för framdrivning. För en förbränningsmotor med enkelpropeller räknar Candela ut att motsvarande verkningsgrad blir 19 procent.  

– Tack vare att vi har utvecklat en så effektiv båt har vi också ett stort incitament att konstruera en riktigt effektiv motor, säger kommunikationschef Mikael Mahlberg, till Ny Teknik. 

Candelas jämförelse av energianvändningen i en båt med förbränningsmotor respektive bärplansbåt med C-Pod. Foto: Candela

Kompakt modell

Det finns liknande elmotorer på marknaden, men enligt Mikael Mahlberg är de ofta klumpigare utformade, vilket inverkar negativt på energiförbrukningen. Målet var därför en kompakt modell. Detta löste ingenjörerna genom att använda sig av relativt små propellrar men som snurrar med högt varvtal, för att uppnå tillräcklig effekt, 50 kW. Två kontraroterande propellrar snarare än en enkelpropeller valdes för att undvika kavitationsproblem (när små gasbubblor bildas), som inträffar när propellerbladen snurrar mer än 45 meter per sekund.  

Men finns det inte goda anledningar till att marinindustrin hittills har delat upp båt- och motortillverkning i olika separata bolag? Mikael Mahlberg menar att orsakerna är flera, inte enbart positiva: 

–  Det är svårt och kräver en driven utvecklingsavdelning med flera kompetenser som båtbyggare traditionellt saknar. Elektromekanik, mjukvara, motorstyrning, hydrodynamik, avancerade simuleringar etcetera, säger han till Ny Teknik. 

– Traditionell båtindustrin är en bransch med låg innovationsgrad och ganska låga vinster. Sådana branscher har svårt att dra till sig kapital för investering, och därmed riktigt vassa talanger, om man ska vara krass, avslutar han.

Inget pris satt

Tillverkningen sker i Candelas anläggning på Lidingö utanför Stockholm. Leveranserna ska starta våren 2022. Förseriemontering sker redan i dag.

Till en början reserveras C-Pod till Candelas egna båtar, färjan P-30 (kräver dubbelmontage), taxibåten P-12 och kommande fritidsbåtar.  

Något pris finns ännu inte, inte ens ett internt riktpris, enligt Mikael Mahlberg.

 

Rättad version: "Luftbubblor" har ersatts av det korrekta "gasbubblor" i stycket om kavitation.

Candela C-Pod

Effekt: 50 kW

Vikt: 26 kilo

Propeller: Kontraroterande propellrar, 80 procents verkningsgrad.

Underhållsfri livslängd: 3000+ timmar.

 

Johan Kristensson

Mer om: Candela Elbåtar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt