Fordon Nya ubåten kan bli först med litiumbatterier Tyska ubåten U-32 (S182) på besök i Bergen. Den är av samma modell, 212, som norska försvaret har beställt. Foto: Morten Wanvik Den tyska ubåten U33, som är av samma modell som de som norska försvaret har beställt, 212. Foto: Graham Mulrooney / Alamy Skiss av möjlig utformning av kontrollrum i de nya norska ubåtarna. Foto: Halogen/FFI Norges nya ubåt kan bli först med litiumbatterier – eller sist med blybatterier. Den nya 212 CD-klassen kommer mitt i ett teknikskifte. Per Erlien Dalløkken/Teknisk Ukeblad Publicerad 14 feb 2018 kl 11.46 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Det är ungefär tio år sedan elbilsindustrin parkerade blybatterierna för gott och gick över till litiumbatterier. Det går inte riktigt lika fort i försvarsindustrin men även där är ny batteriteknik på gång för att tas i bruk på flera områden. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ ubåt batterier fordon
TECH Musks xAI tar in 6 miljarder dollar i senaste finansieringsrundan xAI siktar på 50 miljarder i värdering med nya investeringar och ai-satsningar.
INDUSTRI Northvoltgrundarens nya industriprojekt: Aluminium i Finland Skadeskjuten av Northvolt – det hindrar inte riskkapitalisten Harald Mix och hans bolag Vargas från att ge sig in i nästa energiintensiva projekt, att bygga en aluminiumfabrik i Finland med lägre utsläpp av koldioxid än vid traditionell tillverkning.