Mercedes-Benz fjärrstyrda lastbil kommer till Sverige

2018-08-21 15:39  

I höstas inleddes försök med att låta självkörande lastbilar röja snö på en tysk flygplats. Nu ska lastbilen köra runt själv på inhägnat område vid transportmässan Elmia Lastbil i Jönköping.

I oktober i fjol inledde Mercedes-Benz försök med fjärrstyrd snöröjning på den nedlagda militärflygbasen Pferdsfeld i Tyskland, i samarbete med flygplatsbolaget Fraport som driver ett tjugotal flygplatser runt om i världen. Fyra snöröjningsekipage, 25 meter långa och med åtta meter breda plogar, sammanlänkas i en konvoj där bara en av bilarna är bemannad.

Nu kommer Mercedes-Benz innovationsenhet, vid namn Lab 1886, till transportmässan Elmia Lastbil som arrangeras i Jönköping 22 till 25 augusti. De har med sig en lastbil med samma fjärrstyrningsteknik som används i Pferdsfeld, och som är förberedd för att kopplas till en ”moderskeppsbil” på samma sätt som snöröjningsbilarna.

Läs mer: Nytt testlabb för tunga elfordon ska stå klart 2022

– Den kommer att köra en förprogrammerad slinga på inhägnat område, och det kommer vara möjligt för mässbesökare att åka med. Syftet är att demonstrera tekniken och inleda en dialog kring detta med självkörande lastbilar. Det är första gången vi gör något liknande i Sverige, säger Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige.

Avgränsade områden som flygplatser och industriområden betraktas som lämpliga ”proving grounds” för de första självkörande lastbilarna.

– Det är inte svårt att lära en lastbil att köra en viss slinga mellan olika lager till exempel, liknande koncept har länge använts för truckar och liknande. Men vi vill veta vad svenska åkerier efterfrågar, och då måste vi gå ut och lyssna på branschen, säger Fredrik Wahrolén.

Läs mer: Toyota visar upp andra generationens vätgaslastbil

Därför arrangerar Lab 1886 en serie workshops på mässan, där man ska diskutera självkörande fordon med svenska företag.

– Än så länge har diskussionerna kring självkörande lastbilar handlat mycket om framtiden. Men idag har tekniken kommit ifatt, detta händer nu och inte om tio-tjugo år, säger Fredrik Wahrolén.

Han exemplifierar med att finesser som fotgängardetektering och automatbroms redan börjat finnas ute på lastbilsmarknaden.

Läs mer: Uber slutar utveckla självkörande lastbilar

– Så vi har redan olika typer av självkörande funktioner, det handlar om en gradvis utveckling. Men det vi visar upp på Elmia handlar lite mer om en smak av framtiden, säger Fredrik Wahrolén.

Han betonar dock att Mercedes-Benz i detta skede inte inriktar sig på fullständigt autonom, förarlös körning.

– Varken tekniskt eller lagstiftningsmässigt är vi redo att skicka ut en obemannad lastbil på vägen idag. Här och nu ser vi detta främst som ett assistanssystem för chauffören, i syfte att uppnå produktivitetsvinster.

Mercedes-Benz självkörande plogbilar på flygfältet i Pferdsfeld

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt