Fordon

Mercedes-Benz fjärrstyrda lastbil kommer till Sverige

Mercedes-Benz demonstrerar sin självkörande lastbil på transportmässan Elmia Lastbil 22-25 augusti. Syftet är att inleda dialog med branschen och pejla svenska åkeriers behov och önskemål. Foto: Mercedes-Benz
Intresserade mässbesökare kommer att få åka med i lastbilen, när den själv kör en förprogrammerad slinga på inhägnat område. Foto: Mercedes-Benz
I höstas inleddes försök med självkörande lastbilar i snöröjningen på ett tyskt flygfält, i samarbete med flygplatsbolaget Fraport. Foto: Mercedes-Benz
”Idag har tekniken kommit ifatt, detta händer nu. Men det vi visar upp på Elmia handlar lite mer om en smak av framtiden”, säger Fredrik Wahrolén på Mercedes-Benz Sverige. Foto: Mercedes-Benz

I höstas inleddes försök med att låta självkörande lastbilar röja snö på en tysk flygplats. Nu ska lastbilen köra runt själv på inhägnat område vid transportmässan Elmia Lastbil i Jönköping.

Publicerad

I oktober i fjol inledde Mercedes-Benz försök med fjärrstyrd snöröjning på den nedlagda militärflygbasen Pferdsfeld i Tyskland, i samarbete med flygplatsbolaget Fraport som driver ett tjugotal flygplatser runt om i världen. Fyra snöröjningsekipage, 25 meter långa och med åtta meter breda plogar, sammanlänkas i en konvoj där bara en av bilarna är bemannad.

Nu kommer Mercedes-Benz innovationsenhet, vid namn Lab 1886, till transportmässan Elmia Lastbil som arrangeras i Jönköping 22 till 25 augusti. De har med sig en lastbil med samma fjärrstyrningsteknik som används i Pferdsfeld, och som är förberedd för att kopplas till en ”moderskeppsbil” på samma sätt som snöröjningsbilarna.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här