JCB presenterar en vätgasdriven grävmaskin

2020-07-09 07:43  
Foto: JCB

Ny teknik som ska göra byggen grönare. Nu har brittiska JCB presenterat en grävmaskin som drivs av vätgasbränsleceller – något de säger att de är först med i branschen.

Att elektrifiera entreprenadmaskiner är något det forskas friskt inom. I fjol visade Caterpillar upp en 28-tonsmaskin med potential att sänka utsläppen rejält, men som också kan se till att minska bullernivåerna vid bostadsnära byggen.

Även Hyundai är inne på batterielektriskt, dock handlar det om elektrifiering av mindre maskiner. Därtill så håller Atlas Copco-avknoppningen Epiroc på att utveckla en generation maskiner med eldrift.

Nu får de sällskap av brittiska JCB som har visat upp ett alternativ med vätgasbränslecell. Just bränsleceller är något som bland annat japanska Hitachi varit inne och tittat på – men avfärdat. I stället har de visat upp en intressant lösning med externt batteri.

Läs mer: Nikola öppnar orderböckerna – lockar med unik finess

I JCB:s fall handlar det om en 20-tonsmaskin och företaget säger att har testat den rigoröst i över ett års tid.

– Utvecklingen av den första vätgasdrivna grävmaskinen är väldigt spännande i takt med att vi strävar mot en värld utan koldioxidutsläpp. De kommande månaderna ska JCB fortsätta utveckla och förfina tekniken, säger Lord Bamford, ordförande i företaget, i ett uttalande.

JCB ger ingen teknisk information om sin grävare, utöver att den drivs av vätgasbränsleceller – och att de ska vara först i branschen med att ha en fungerande prototyp.

Att företaget utvecklar maskiner med vätgasdrift är dock inte särskilt förvånande. Storbritannien satsar enormt på teknik som rör sig kring bränsleceller och vätgas – och landets regering har pumpat in stora pengar i att försöka etablera sig som en stormakt när det gäller tekniken.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt