ELBILAR

Registreringsbild inskickad till kinesiska MIIT avslöjar hur Volvo XC70 ser ut.

Så här ser laddhybriden Volvo XC70 ut – 180 km elräckvidd

En välbekant namn återvänder – men med helt ny design och teknik. När Volvo nyligen avslöjade planerna på en ny XC70 var detaljerna knapphändiga, men nu har specifikationerna avslöjats.

Publicerad Senast uppdaterad

”Ett strategiskt insteg i ett nytt segment”. Så beskrev Volvo nya XC70 när de officiellt smygvisade bilen. Sedan XC70 pensionerades 2016 har inget nämnts om att den högbyggda kombin skulle göra comeback, men nu kom den.

Dock framgick det många oroande saker. Det första var att designen var något helt annat. Istället för att vara en kombi med högre markfrigång, var det snarare en krympt XC90. Därtill var utseendet väldigt inspirerat av elbilen EX90. Och så det där att den endast ska erbjudas i Kina, eventuella andra marknader var något som ska utvärderas.

– XC70 markerar vår strategiska insteg i segmentet med extended-range-laddhybrider, en perfekt bro till full elektrifiering. Den tillåter oss att behålla och utveckla en balanserad produktportfölj, samt erbjuda attraktiva alternativ till kunder som inte är redo för helelektriska bilar. Det här är även ett exempel på regional anpassning, där vi förhåller oss till efterfrågan på lokala marknader, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i ett uttalande. 

Specifikationer Volvo XC70

Nu har vi dock fått lite mer kött på benen kring modellen i och med att Volvo ansökt om försäljningslicens för den. Storleksmässigt är bilen 4 815 mm lång, vilket innebär att den är tio cm längre än XC60 och 15 kortare än XC90. XC70 förefaller vara rejält mycket smalare än båda, dock kan de ha att göra med vilken standard för mätning som används.

Registreringsbild inskickad till kinesiska MIIT avslöjar hur Volvo XC70 ser ut.
Registreringsbild inskickad till kinesiska MIIT avslöjar hur Volvo XC70 ser ut.

Tekniskt byggs bilen på plattformen SMA, Scalable Modular Architecture, vilket är en ny historia men vars namn förefaller vara en blandning av gamla SPA (Scalable Platform Architecture) och CMA (Compakt Moduler Architecture). 

Motorn är en 1,5-liters bensinmotor som utvecklats av Aurabay och som nu ligger i Horse Powertrains. Enheten är densamma som exempelvis Lynk&Co använder i sin nu Sverigeaktuella laddhybrid 08.

När det kommer till batterier erbjuds XC70 med två olika. Det ena är ett LFP-batteri från CATL om 21,22 kWh. Det ska ge upp till 100 km räckvidd enligt den kinesiska körcykeln CLTC och väger 189 kg. Vad bilen förbrukar på el återstår att se, men när det är urladdat ska bilen dra 0,585 l/mil.

Nästa version får ett batteri med NMC-kemi och där är kapaciteten på 39,63 kWh. Det här ska räcka till 180 km elräckvidd (CLTC). Men batteriet väger nu 243 kg vilket påverkar förbrukning när det är slut. Då ska XC70:n dra 0,655 l/mil.

Intressant är att trots att XC70 har samma drivlina som Lynk&Co 08, samt att den är något mindre – har den inte alls samma räckvidd. Lynk-syskonet har en WLTP-räckvidd på 200 km (245 km CLTC) – vilket är bra mycket längre än Volvon. 

Storleks och räckviddsskillnad mellan nya XC70 samt Volvos XC60/XC90

Modell Längd Bredd Höjd Batteristorlek Räckvidd på el
Volvo XC904 953 mm2 008 mm1 771 mm18,8 kWh71 km (WLTP)
Volvo XC704 815 mm1 890 mm1 650 mm21,22 kWh / 39,63 kWh100 km / 180 km (CLTC)
Volvo XC604 708 mm1 999 mm1 660 mm18,8 kWh80 km (WLTP)
Volvo XC70 (2016 års modell)4 838 mm1 870 mm1 604 mm--