Epiroc lanserar eldrivna gruvmaskiner med Northvolt-batterier

2018-11-20 10:27  

Den nybildade Atlas Copco-avknoppningen Epiroc har lanserat en ny generation maskiner med elektrisk drivlina och batterier från Northvolt.

Fem nya eldrivna modeller har marknadsintroducerats: En 42-tons truck, lastmaskiner med 4, 14 och 18 tons kapacitet, och ett ortdrivningsaggregat med en familj medelstora borriggar för ortdrivning, produktionsborrning och bergförstärkning. De representerar andra generationen eldrivna gruvmaskiner från Epiroc, sedan första generationen lanserades 2016 av Atlas Copco, där Epiroc har sina rötter.

– Vi har fått ungefär 65 000 drifttimmar på första generationen, och gjort viktiga erfarenheter som vi nu tagit in i generation två. Exempelvis har vi lärt oss mycket om hur man optimerar energiförbrukningen, förbättrat regenereringen i nedförsbacke och vid inbromsning, med mera, säger Andreas Nordbrandt, chef för divisionen Underground Rock Excavation på Epiroc.

Läs mer: Teknikjättar ska ta gruvbrytningen till 2 000 meter under jord

Nu i andra generationen tänker man betydligt större, enligt Andreas Nordbrandt.

– Vi har byggt en skalbar plattform som vi står redo att rulla ut globalt. Vår vision är att alla våra underjordsmodeller ska kunna erbjudas med elektrisk drivlina inom max fem år, säger han.En annan viktig utveckling sedan generation ett är att man nu samarbetar med ABB, som levererar motorer och invertrar, och med Northvolt, som i somras levererade sina allra första batteripaket till just Epiroc.

– Båda leverantörerna är väldigt kunniga inom sina respektive fack och kan leverera de volymer vi behöver, säger Andreas Nordbrandt.

Andreas Nordbrandt ser många fördelar med eldrift i gruvmaskiner:

– Energiförbrukningen minskar med upp till 70 procent jämfört med ett dieseldrivet fordon, oavsett om du jobbar ovan eller under jord. Men i underjordsapplikationer är fördelarna extra starka. Operatörerna utsätts för mycket mindre buller och vibrationer, och avgasutsläppen elimineras, säger han.

Det sistnämnda ger inte bara hälsosammare luft för operatörerna, utan innebär också att man kan reducera den kostsamma ventilationen i gruvor, tunnelarbeten och liknande.

– Att ventilera en underjordsgruva kan stå för 50 procent av energikostnaderna för hela operationen, så det finns mycket pengar att spara, säger Andreas Nordbrandt.

Läs mer: Boliden elektrifierar gruvtruckar – med kontaktledningar

I Epirocs delårsrapport från i somras skrev vd Per Lindberg: Intresset från våra kunder för automation och batteridriven utrustning är fortsatt starkt.

Finns det planer på automation i de här maskinerna framöver?

– Absolut. En eldriven maskin passar särskilt bra att automatisera. En elektrisk lastare, till exempel, får bättre fyllnadsgrad i skopan eftersom du har fullt vridmoment från början. Den jobbar helt enkelt fortare, och kombinerar du detta med automation får du ett extra starkt case. Vi står inför en riktigt disruptiv förändring av tekniken bakom underjordsmaskiner, säger Andreas Nordbrandt.

Epiroc

Epiroc avknoppades 2018 från Atlas Copcos affärsområde Gruv- och bergbrytningsteknik och divisionen för hydraultillbehör. Företaget utvecklar och tillverkar borraggregat, bergbrytnings- och anläggningsutrustning samt tillhandahåller service och förbrukningsartiklar, och samarbetar med kunder i fler än 150 länder.

Deras första eldrivna gruv- och underjordsmaskin (8-tonslastaren Scooptram ST7 Battery) lanserades av Atlas Copco 2016. Den används idag av gruvbolag som brasilianska Nexa Resources och kanadensiska Kirkland Lake Gold.

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt