Platsannons

Enhetschef portfölj-, projektstyrning & förvaltning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

om tjänsten

Arbetsgivare: Svenska kraftnät Anställningsform: Tillsvidareanställning (utan provanställning)
Placeringsort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 18 augusti 2025
Kvalifikationer: Akademisk examen (t.ex. civilingenjör eller civilekonom), flerårig chefserfarenhet med personal-, verksamhets- och budgetansvar, erfarenhet av projektstyrning, portföljhantering och förvaltningsledning samt goda kunskaper i svenska och engelska. Meriterande: Erfarenhet av organisationsgemensamma styrmodeller (t.ex. PPS, Pm3), chefserfarenhet inom myndighet, erfarenhet av energisektorn. Distansarbete: Upp till 50 % möjligt Resor: Kan förekomma, främst inom Sverige

Välkommen till finansavdelningen. Vi ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för att Svenska kraftnät ska kunna uppfylla sitt uppdrag och nå sina mål. Inom avdelning finans ingår funktionerna som arbetar med styrning, uppföljning, samordning, redovisning, verksamhetsutveckling och stöd.

Verksamhetsutveckling är en sektion som ger ett verksgemensamt stöd, genom effektiv samordning, förvaltning, utveckling, styrning och stöttning, inom områdena:

  • Projektledning, Förändringsledning & Kravhantering
  • Portfölj- & Projektstyrning
  • Förvaltningsledning
  • Processtyrning & Verksamhetsarkitektur

Enheten ”portfölj-, projektstyrning & förvaltning” ansvarar för portfölj- och projektstyrning, (inklusive projektstyrningsmodell, utbildningar, forum, etc), samt styrning av verkets Verksamhetsportfölj och delportfölj för ledning och stöd samt elberedskap. Enheten ansvarar även för förvaltningsledning av förvaltningsobjekt verksamhetsstöd. I uppdraget ligger att säkerställa att enheten samordnar samt nyttjar verkets samlade kompetens och resurser effektivt och tvärfunktionellt inom enhetens områden, samt att ansvara för relaterade styr- och arbetsformer och stöd.Som enhetschef för portfölj-, projektstyrning & förvaltning ansvarar du även för den verksgemensamma projektkontorsfunktionen på Svenska kraftnät. Enheten arbetar med helhetsperspektiv, effektivitet, enkelhet, nytta och medarbetaren i fokus.Som enhetschef har du funktions-, verksamhets- och ekonomiskt ansvar för enheten samt enhetens mål och leveranser. Du har personalansvar för enhetens medarbetare.Du rapporterar till sektionschefen för verksamhetsutveckling och ingår även i sektionens ledningsgrupp.

En viktig uppgift för enhetschefen är att bidra till sektionens sammanhållna leverans och utveckling, inte minst då både sektionen och verket växer samt sörja för en god och kontinuerlig dialog med övriga delar av verksamheten.

Enheten för portfölj-, projektstyrning & förvaltning, inom verksamhetsutveckling, har två huvuduppdrag:

  • Dels är enheten sammanhållande, (genom ett verksgemensamt portfölj- och programkontor), för verkets styr- och arbetsmodeller och ramverk inom portfölj- program och projektstyrning. Enheten är även en stödjande funktion för praktiskt arbete inom området.Som en del av detta arbetar enheten med styrning av verksamhetsportföljen samt delportfölj ledning och stöd samt elberedskap.Enheten arbetar även med utbildningar samt stöd inom portfölj-, program- och projektarbete.
  • Dels arbetar enheten med att förvaltningsleda ett av verkets större förvaltningsobjekt - verksamhetsstöd.

Enheten består av cirka sju medarbetare varav någon konsult. Medarbetarna arbetar som verksamhetsutvecklare inom portfölj- och förvaltningsledning. 

Om dig

Skallkrav:

Personliga egenskaper:

Vi söker en självgående ledare med gott omdöme, som kommunicerar tydligt och aktivt och som uppvisar ett moget ledarskap. Du har lätt för att skapa förtroende och att bygga goda relationer och samarbete är en självklar del av ditt arbete. Det är naturligt för dig att se på ditt ansvarsområde som en del av ett större sammanhang. Det är viktigt att du tar egna initiativ och har ett positivt förhållningssätt till de utmaningar som dyker upp. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och driver ditt och enhetens arbete i mål.Du är trygg i att fatta beslut baserade på analys, och bidrar med ett långsiktigt perspektiv i en snabbt föränderlig miljö. Du är lyhörd och söker gemensamma lösningar.

I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Utbildning:

Akademisk examen, såsom Civilingenjör eller Civilekonom.

Vidare har du:

  • Flerårig erfarenhet som chef eller ledare med verksamhets-, personal- och budgetansvar inom större organisationer.
  • Flerårig erfarenhet av enhetens verksamhetsområden.
  • Egen praktisk erfarenhet och/eller vidareutbildningar/certifieringar inom någon/några av enhetens verksamhetsområden, t.ex.PPS eller Pm3.
  • Mångårig erfarenhet av att arbeta i stödfunktioner och av att samarbeta i verksamhets- samt IT-nära roller och funktioner.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande:

  • Erfarenhet av arbete med, samt utveckling/införande av, organisationsgemensamma styr- och arbetsmodeller, tex PPS, Pm3.
  • Erfarenhet av att vara chef inom myndighet.
  • Erfarenhet av energisektorn.

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
  • Distansarbete upp till 50% om arbetet så tillåter.
  • Resor kan förekomma, främst inom Sverige.
  • Sista ansökningsdag: 18 augusti 2025.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provanställning.
  • För slutkandidater genomförs personlighetstest.
  • Förmåner | Svenska kraftnät

Kontakta gärna nedanstående personer för mer information;

Rekryterande chef Mikael Lundström, tel. 010-350 90 66.Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49.Fackliga representanter.Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68.

Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet. 

Övrig information

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning

 Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät