Nikola öppnar orderböckerna – lockar med unik finess

2020-06-30 15:43  

Nu kan du beställa den första bränslecells-pickupen i världen. Och om det inte skulle räcka kommer Nikola Badger även med en finess ingen annan har – en egen dryckesfontän.

Uppstickaren Nikola Motors har i flera år fått rubriker för sin satsning på bränslecellsdrivna lastbilar. Längs med vägen har man även lagt till med batteridrift samt satsat på fler typer av fordon.

Men det är varken lastbilar eller udda terrängfordon som blir det första Nikola Motors får ut på vägarna. Nej, i stället verkar det som att det kommer att bli en el-pickup med vätgasdriven räckviddsförlängare. Och nu kan hugade spekulanter lägga in en förbeställning.

Detta kan göras i tre olika nivåer, 250, 1 000 samt 5 000 dollar. Slutpriset varierar även om man väljer att enbart köpa en bil med batterier – eller om man även vill ha räckviddsförlängaren med. Exakta priser är inte satta men det som Nikola har sagt är att de kommer att ligga mellan 60 000 och 90 000 dollar. De som beställer nu är även med i en utlottning av en Badger samt får biljetter till företagets evenemang Nikola World som går av stapeln i december.

Läs mer: Så blir laddstationerna för ellastbilar – kapacitet på 23,5 MW

Själva fordonet, Badger, är en traditionellt designad pickup med en okonventionell drivlina. Detta då den kombinerar batteridrift med en vätgasdriven räckviddsförlängare. Enligt de siffror som Nikola Motors visar så kommer det vara en riktigt potent rackare. Över 900 hästkrafter, 3,6 tons dragvikt samt en räckvidd på 96 mil gör att den uppfylla de flesta behov av både prestanda och användbarhet. Och Nikola har intressant nog inte nämnt Tesla Cybertruck som den stora konkurrenten – utan det är storsäljaren Ford F-150 man vill knocka.

Men kraft och räckvidd är inte det enda som nykomlingen kan locka med, för tydligen har bilen även ett riktigt partytrick: en inmonterad dryckesfontän.

Den udda finessen avslöjades av företagets grundare, Trevor Milton, på Twitter. Där skrev han: "Vi får frågor om vad vi gör med allt vatten som kommer från våra vätgasbilar. Jo, det mesta används till spolarvätska och sedan till rent dricksvatten för föraren. Ja, du hörde rätt – vi kommer att ha en dryckesfontän i vår bil."

Läs mer: Uppstickaren ska köra om Cybertruck och bli först på elpickup-marknaden

Att dricka vattnet från en bränslecellsdriven bil är förvisso inget nytt. Det har gjorts vid flertalet tillfällen som en gimmick (undertecknad har faktiskt gjort det). Det var även något som gjordes redan på 60-talet i Apolloprogrammet.

Utöver Badger har Nikola även nu öppnat för beställning på terrängfordonet NZT (från 80 000 dollar) att vattenjeten Wav.

Fakta Nikola Badger

Drivlina: Elmaskin samt vätgasdriven räckviddsförlängare (tillval)

Maxeffekt: 906 hk, 455 hk nominell effekt

Max vridmoment: 1 329 Nm

Acceleration 0-96 km/h: 2,9 sekunder

Räckvidd: 96,5 mil (48 mil på batteri, 48 mil på vätgas)

Vätgaskapacitet: 8 kg

Effekt bränslecell: 120 kW

Max dragkapacitet: 3,6 ton

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt