Fordon

Ford och Google i stort samarbete

Tv. David McClelland, strategi och partnerasvarig på Ford. Th. Thomas Kurian, vd för Google Cloud

Ett partnerskap som ska ”återuppfinna” bilupplevelsen. Så beskriver Ford och Google sin nya allians, som innebär att den amerikanska jättens bilar snart får Android.

Publicerad

Det kommer kanske inte som en överraskning, men nu har ytterligare en biltillverkare kastat in handduken när det kommer till mjukvara. Denna gång är det Ford som nyligen höll hov tillsammans med Google. 

David McClelland, ansvarig för strategi och partnerskap på Ford, berättade att de nu släpper taget om det egenutvecklade och att 2023 så kommer ”miljontals” av bilar att ha ”djupintegrerad Android-system”. 

Det innebär att Ford-bilar om två år kommer att ha Google ombord och inställt som förval. Maps blir det som navigationssystem, röstassistenten blir techjättens och så blir det även med app-butik för att hämta tredjepartsprogram till bilen. 

Under presskonferensen vägrade Ford att säga vilken modell som blir först ut, eller ens vilka modeller det kan bli tal om. Istället sa de bara att det kommer att vara bilar från Ford och Lincoln och att de ska säljas överallt förutom i Kina. 

Inte bara Android Automotive

Initialt låter det en hel del som Volvo Car Group där Polestar 2 som första bil redan har det implementerat. Men både Ford och Google hävdade under presskonferensen att det här är helt unikt.  

På vilket sätt? Jo, man kommer inte enbart att använda sig av Googles produkt Android Automotive. För utöver att man får systemet i bilarna så kommer Ford även att använda sig av techjättens molntjänster som ”föredragen partner” när det kommer till uppkopplade tjänster.

Därtill ska de båda skapa en ny division kallad ”Team Upshift” som ska försöka hitta nya områden för innovation. Saker som nämndes var individanpassade kundupplevelser och ”datadrivna möjligheter. 

– Det här kan inkludera projekt från att modernisera våra anläggningar med ai, utveckla nya köpupplevelser när du ska köpa en bil, skapa nya ägarerbjudande baserat på fordonsdata och mycket mer, sade David McClelland. 

För Google är det här en fjäder i hatten och ett bevis på att branschen helt håller på att förändras. Ford sällar sig därmed till Volvo/Polestar, GM och Renault-Nissan-Mitsubishi. Tillverkare som framöver kommer att ha samma grundsystem, men med olika operativsystem (som på andoid-mobiltelefoner) över för att det ska kännas ”unikt”.

Ford äger sin data

Men en sak är en stor skillnad mot exempelvis vad Volvo har. 

När Volvo presenterade sitt samarbete med Google så hade man inte lagt in någon klausul om data. Nej, den amerikanska mjukvarujätten fick den i utbyte mot att Volvo inte behöver lägga lika mycket pengar på utveckling. När Ny Teknik frågade om man inte såg något problem med att inte äga sin data svarade Ödgärd Andersson på Volvo att ”det är upp till Google hur de vill använda den”  

Ford är dock inte lika generösa (och de har ju lite större muskler än vad Volvo har). På den direkta frågan om Google eller någon tredjepartsutvecklare kan få tillgång till fordonsdata säger David McClelland uttrycksfullt: Nej. 

På senare tid har det varit flera uppmärksammade samarbeten mellan techbolag och biltillverkare. Microsoft och GM har ingått partnerskap och Apple sägs ha förtroliga samtal med Hyundai