Därför lät Volvo Google ta över inne i bilen

2019-10-19 06:00  

Med elbilen XC40 gav Volvo upp försöken att utveckla ett eget infotainmentsystem – och släppte in Google. ”Vi insåg att det var dött race”, säger Henrik Green, teknikchef på Volvo Cars.

För 20 år sedan var en bil ”bara” en bil – och förväntningarna på vilken teknik den skulle ha var helt och hållet relaterat till säkerhetssystem eller möjligtvis förarassistans. I dag är det inte längre så och kraven från bilägare har ökat enormt. Vi vill helt enkelt att bilen ska vara på samma tekniska nivå som våra andra prylar.

Det här har satt biltillverkarna i en helt ny sits. De räcker inte längre med att skruva ihop bilar, de måste även vara mjukvaruutvecklare och systemdesigners, ha UX-avdelningar och lägga enorma resurser på att utarbeta funktionell datateknik. Allt detta samtidigt som de jämförs med teknikjättarna som har detta som sin kärnverksamhet.

Läs mer: Här är Volvos första elbil: XC40 Recharge

Men tiden har kommit ikapp, och ett företag som insett att det är dags att alliera sig i stället för att försöka utveckla allt själv är Volvo. Eller som teknikchef Henrik Green uttryckt det: ”det är fruktansvärt fruktlöst att försöka slåss mot Google, Amazon och Apple”.

– Vi ser att de digitala förväntningarna inte baseras på andra bilar längre. I stället jämförs bilen med telefonen, de smarta högtalarna och andra prylar. Och saker som kartor och röststyrning är vi inte lika bra på som Google, säger Ödgärd Andersson, ansvarig för mjukvaruutveckling och elektronik på Volvo Cars.

Android ger större mervärde

Ödgärd Andersson säger att samarbetet har pågått länge och att det känns ganska naturligt att lämna över infotainmentdelen till någon som kan det bättre. Anledningen att det föll på Googles Android handlar om öppenheten det ger, samt att bolag världen över kan börja utveckla appar för integration mot framtida Volvobilar. 

Och att växla över till Android kommer att ge bilägare ett större mervärde än vad Volvo själva skulle kunnat göra. Ett exempel på det är att du kopplar bilen till ditt Google-konto, vilket gör att den dels har all information som du normalt delar där, men även att du på sikt kan integrera fler prylar i din bil.

Eller som Googles representant, Haris Ramic, uttrycker det – ju mer du ger oss, desto mer får du tillbaka.

– Vi vill leverera den bästa upplevelsen utifrån den data vi har. Och ju mer vi har integrerat desto bättre blir upplevelsen, säger han.

Läs mer: Volvo om nya tekniksatsningen: Här kan vi skaffa en fördel

Så vad innebär det? För dem som hängivet öppnar famnen kommer Google att kunna använda den privata datan för att komma ihåg bostad och arbetsplats, veta favoritresturanger och även hålla koll på din kalender.

Röstassistenten är en förlängning av Google Assistant och är nu integrerad med vanliga bilfunktioner. Att sätta på favoritlåtar, ändra temperatur eller få köranvisningar är något som enkelt går att göra genom röstkommandon. På sikt kommer hemlarm, garageöppnare och liknande även att kunna integreras.

– Vårt mål är att lyssna på våra kunder och försöka implementera mer funktioner. Och när vissa finesser börjar bli mer relevanta så kommer vi börja adressera det, säger Haris Ramic.

”Förväntar oss integrera fem miljoner nya kunder om året”

Avtalet mellan de båda är rakt, Google får datan och Ödgärd Andersson säger att hur Google väljer att använda den är upp till dem. Det är en distinkt skillnad mot hur exempelvis Volkswagen-koncernen ser på saken.

När tyska tillverkaren berättade om sin uppkopplade framtid så såg de just data som en viktig inkomstkälla. Att kunna agera mellanhand till andra mobilitetstjänster, ge rabatterbjudanden eller bordsbokningar. Möjligheterna är oändliga och om du äger datan och kan bestämma vem som får synas – då har du en affär.

– Vi förväntar oss att vi 2020 ska integrera fem miljoner nya kunder om året och 2025 tror vi att vi kommer att ha en miljard försäljningar genom vårt ekosystem. Vårt mål är väldigt realistiskt satt och vi blir inte förvånade om det överskattas, sa VW:s försäljningschef Jürgen Stackmann när Volkswagen We presenterades i fjol.

Men så ser inte Volvo på saken, och i de fall man som kund skulle vilja beställa en service eller något annat tror Ödgärd Andersson att de har kanaler för det.

– Jag ser inte försäljning som något som sker genom infotainmentsystemet. Det går genom vår app, eller är något man gör via datorn.

Läs mer: Volvo ska kapa 40 procent av utsläppen per bil till 2025

På Ny Tekniks direkta fråga om Google har planer på att sälja reklam eller exponering i infotainmentsystemet svarar Haris Ramic.

– Vi ser inte på det som något som kan ge intäkter i dagsläget – utan från vårt perspektiv så vill vi leverera bästa användarupplevelsen.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt