Fordon

Microsoft skyndar på de autonoma bilarna

Microsofts Azure-plattform ska skynda på utvecklingen för Cruise, General Motors arm för området autonomi. Foto: Microsoft

Efter att Apple till slut verkar kasta sig in i fordonsbranschen meddelar nu Microsoft att de ska hjälpa Cruise och GM med utvecklingen av självkörande bilar.

Publicerad

Bilindustrin är en sektor där marginalerna är små och förlusterna snabbt kan bli massiva vid eventuell motvind. Samtidigt har elektrifieringen och området autonomi öppnat vägen för helt nya spelare att kapa åt sig marknadsandelar i det potentiellt lukrativa elbilssegmentet. 

Flera teknikjättar har länge stått tvekande på trampolinen, men nu är det ett antal tunga bolag som ser ut att ta steget över kanten. Bland dem finns Apple som eventuellt kommer att bygga en elbil tillsammans med Hyundai – samt Baidu, kinas svar på Google, som enligt uppgift ska samarbeta på fordonsområdet med Geely.

Nu flaggar även Microsoft för att de ska utveckla självkörande bilar. Detta i ett långsiktigt partnerskap tillsammans med Cruise, som är General Motors arm för området autonomi. Det skriver Microsoft i ett pressmeddelande. Förhoppningen är att deras kompetenser inom molntjänster ska öppna helt nya möjligheter inom det autonoma teknikområdet.

Bolagen tror att de tillsammans kommer att kunna påskynda kommersialiseringen av självkörande bilar, bland annat genom att använda Microsofts moln- och edge computing-plattform Azure.

– Som Cruise och GM:s föredragna moln kommer vi att applicera kraften hos Azure för att hjälpa dem att skala upp och göra autonoma transporter standard, säger Microsofts vd Satya Nadella i pressmeddelandet.

Tillsammans med Honda, General Motors och andra finansiärer ska Microsoft bidra till investeringar på ytterligare två miljarder dollar i Cruise, som då kommer att nå en värdering på 30 miljarder dollar.

– Microsoft kommer hjälpa oss att accelerera kommersialiseringen av Cruise helelektriska, självkörande fordon och hjälpa GM att förverkliga ännu fler fördelar som molntjänster ger – såväl som att lansera 30 nya elfordon globalt till 2023 och skapa nya affärer och tjänster framöver, säger GM:s vd Mary Barra i pressmeddelandet.