De hävdar att el-fordonet aldrig behöver laddas med sladd

2020-12-16 09:14  

Enligt Aptera rullar deras trehjuling på utan att någonsin pluggas in. De solpaneler som täcker karossen ska räcka – om du inte kör mer än drygt 7 mil om dagen.

Aptera Motors har öppnat för förbeställningar av sin trehjuling. Med fulladdat batteri ligger räckvidden på 1 000 miles, motsvarande 1 609 km. Och bolaget hävdar att de därmed har skapat det mest energieffektiva massproducerade fordonet i världen.

Läs mer: Tidigare Volvoingenjören är med och formar utmanaren Lucid

Vad som är ännu mer anmärkningsvärt är bolagets påstående om att de som inte kör mer än drygt sju mil om dagen aldrig behöver ladda fordonet vid en laddstation. Detta tack vare de solpaneler som täcker tre kvadratmeter av karossen. De 180 solcellerna ska dagligen kunna leverera en räckvidd på 72,4 km. Det skriver Aptera i ett pressmeddelande.

– Med Apteras Never Charge-teknik körs du med solens energi. Våra inbyggda solpaneler håller ditt batteripack fyllt. Never Charge är inbyggt i varje Aptera och är designat för att fånga in nog mycket solljus för att i de flesta regioner färdas över 1 770 mil per år, säger medgrundaren Chris Anthony i pressmeddelandet.

Fordonet är byggt av lättviktskomposit som är många gånger starkare än stål. Tillverkaren konstaterar att trehjulingen inte är en bil, men 4,4 meter lång och 2,2 meter bred ska det finnas utrymme för två vuxna plus ett husdjur. Och sitt fragila utseende till trots bjuder Apteran på riktigt hyfsad prestanda. De vätskekylda motorerna ska ta trehjulingen från 0-96,5 km/h på 3,5 sekunder, och fordonet har en maxhastighet på 177 km/h. 

Att lägga en reservation kostar bara 100 dollar – men nyligen meddelade Aptera att de redan den första dagen sålde ut sina versioner Paradigm och Paradigm+. Totalt handlar det om mer än 3 000 bokade fordon. Produktionen inleds 2021. Tehjulingen säljs med fyra olika batteripack, med en räckvidd på 402 km, 643 km, 965 km eller 1 609 km. Priserna ligger mellan 25 900 dollar till 46 900 dollar.

John Edgren

Mer om: Elfordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt