Fordon
Audi: Vätgas är nästa logiska steg för e-mobilitet
Batterielektriska bilar må vara hetast just nu, men i skymundan sker utvecklingen av alternativ. Inom VW-koncernen leder Audi forskningen på bränsleceller – en teknik märket tror starkt på.
I fjol duggade nyheterna om satsningar inom elektrifiering tätt. Mercedes, BMW och VW var några som tog brösttoner och basunerade ut mångmiljardbelopp och utlovade massvis med nya elbilar.
Men elektrifiering kommer i många olika smaker – och en av dem är bränsleceller.
Toyota, Honda, Hyundai (som storsatsar på tekniken) och Mercedes är tillverkare med modeller ute. Därtill har BMW sagt att de till 2025 ska ha bränslecellsbilar i produktion.
Inom VW-koncernen är det Audi som leder arbetet med alternativa bränslen samt bränslecellsutveckling. Faktum är att det senare har märket utvecklat flertalet generationer av, men ännu så länge har det inte mynnat ut i en produktionsmodell. Skälet är att Audi inte tycker att de kunnat få ut prestanda som passar märket.
"Jobbar intensivt med bränslecellshybriden"
I fjol meddelade Audi att de ingått en allians med Hyundai för utvecklingen av bränslecellsfordon. Och tidigare i år avslöjades det att det tyska premiummärket har en vätgasladdhybrid på ritbordet. En variant där batteridrift är möjlig på kortare sträckor – och vätgas/bränslecell tar över när det är dags för långkörning. Nu bekräftas den utvecklingen, samt att tekniken kommer att vara viktigt framöver.
– Vi jobbar intensivt med bränslecellshybriden. Bränslecellshybrider kan spela en allt viktigare roll än vad många tror när det kommer till att nå utsläppsmålen snabbare, säger utvecklingschefen Hans-Joachim Rothenpieler i en intervju med tyska Automobilwoche.
Inom branschen verkar det allt tydligare att vätgas och bränsleceller kommer krävas för att fortsätta sänka utsläppen. Continentals talesperson Felix Grass sa nyligen att de såg begränsningar i batteriteknik – och att bränsleceller är ett alternativ som kommer vinna i längden. Toyota har även de varit på pallisaden för tekniken och försäljningschefen för Europa, Matt Harrisson sa nyligen att de såg enorm potential – samt att det inte skulle ta tio år innan bränslecellsbilar har prisparitet med hybrider.
Krävs breda satsningar
Och Audi-ledningen är klar med att det krävs breda satsningar för att nå EU-kravet om 95 gram koldioxid per kilometer i snittutsläpp.
– Vi skulle inte vara märket med försprång, om vi inte redan hade siktat in oss på nästa etappmål. Vätgas är nästa logiska steg i e-mobilitet, säger Audis vd Bram Schot till Automobilwoche.