”Bränslecellsbilar kommer gå om batterielektriska”

2019-07-04 10:10  
Ett bränslecellsfordon. Foto: Continental

I längden kommer bränslecellsbilar vinna över batterielektriska elbilar, menar Felix Grass på teknikföretaget Continental. – Batteritekniken har enligt vår uppskattning begränsningar, säger han.

När det kommer till elektrifiering har de flesta tillverkare satsat på batterier. Tesla fick ett sådant genomslag med Model S att det inte gick att blunda för tekniken. Nu kapprustas det enormt bland de traditionella märkena.

Men alla är inte lika övertygade om att batterierna kommer vara den segrande tekniken i längden.

Felix Grass, talesperson för teknikföretaget Continental, en stor underleverantör inom bilindustrin, menar att batterier kommer med begränsningar och därför inte blir konkurrenskraftiga med fossildrivna alternativ. Det rapporterar tidningen Autoexpress.

– För köpare kommer det att vara svårt att acceptera en sådan bil, du betalar ett högre pris och får mindre bil – så de [batterielektriska bilar] kommer inte vara lätt att sälja, sade han på en konferens i Tyskland.

Läs mer: Kiachefen: "Vi kommer ha det största spektrat på marknaden"

Enligt Grass är elektrifiering ett måste för tillverkarna för att få ner sina utsläpp, men det är inte ett lätt pussel att lägga. Dagens batteriteknik har varit det som fått uppmärksamheten – men kan visa sig vara en färd in i en återvändsgränd. För batterier är dyra och det kan vara så att marknaden inte är beredd att betala priset.

Så när kan då bränsleceller bli det ledande alternativet?

– Bränsleceller är inte redo än. Vid 2030 ser vi de komma särskilt för personbilar som kör längre sträckor och lastbilar. 

Uttalandet kan tyckas konstigt, särskilt då Felix Grass hänvisar till räckvidd som den stora begränsande faktorn för batterier. Det finns studier som visar att räckviddsångset främst är något som elbilsmotståndare eller de som inte har ägt en elbil drabbas av. Därtill menar flera att batterikostnaden kommer nå prisparitet med traditionella förbränningsmotorer inom kort.

Med det sagt, Grass är inte ensam i branschen om att vilja tona ner batterielektriska fordons inverkan. BMW:s utvecklingschef sa häromveckan att omställningen till elektrifierat är överhajpad, och att de såg förbränningsmotorn som relevant i flera årtionden framöver.

Därtill menar Toyota att bränslecellstekniken kommer rasa i pris, och att den har prisparitet med en elhybrid inom kort.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt