Toyota: Bränsleceller snart lika billiga som hybrider

2019-05-27 13:50  
Foto: Toyota

Inom tio år kommer bränslecellsbilar ha prisparitet med hybrider. Det menar Toyota, en av de tillverkare som satsar på tekniken. "Vi tror bränsleceller har en enorm potential", säger Matt Harrisson, försäljningschef på Toyota Europe.

Att elektrifiering är huvudspåret inom bilindustrin går inte att ta miste på. Teslas framfart i kombination med Dieselgate har gjort att vartenda bilmärke med självbevarelsedrift har en eller flera modeller på gång. Men inte Toyota.

Den japanska tillverkaren revolutionerade bilbranschen när man i slutet av förra millenniet lanserade den första elhybriden. Och där andra gått på dieselspåret för att få ner sina koldioxidutsläpp, har Toyota kört på sina hybrider. När sedan elbilarna nu börjat komma har många riktat kritik mot japanerna för att de inte visar något intresse. Men återigen valde biljätten ett eget spår: bränsleceller.

Bränsleceller skiljer sig mot batterielektriska bilar just när det kommer till hur energin lagras – i vätgas istället för ett batteri. Ett problem har dock varit att bränslecellsstackarna innehåller dyrbara material och att priset för systemet ofta är skyhögt. Men snart kan det vara ändring på det.

Läs mer: ”Toyota Camry levererar ingen vidare körglädje”

Under ett branschevenemang som Automotive News höll i Göteborg avslöjade företagets europeiska försäljningschef att han ser att kostnaderna för bränsleceller rasar.

– När den tredje generationen lanseras förväntar vi oss att bränslecellsbilar kommer att vara jämförbara med hybrider, säger Matt Harrisson till Automotive News.

Tredje generationen, vad innebär det? Jo, i dagsläget är det den första generationens teknik som finns ute på gatorna. Teknik som sitter i modellen Mirai men även i konkurrenter som Honda Clarity och Mercedes GLC F-Cell. Den andra generationens teknik väntas komma inom kort och en tredje ska vara lanserad inom tio år.

Men varför satsa på det här spåret? Jo, världen över skruvas kraven på utsläpp upp och i Europa börjar man nå en tröskelpunkt. Toyota har redan "exploaterat" hybriderna fullt ut och är branschledande när det kommer till lågt genomsnittsutsläpp för sina modeller. Men det räcker inte. Målet om 95 gram co2/km 2020 är svårt (Toyotakoncernen hade 99 g co2/km 2018) – och när kraven skärps så måste det till ytterligare grepp för att åtgärda problemet.

– Det finns ingen perfekt teknik för att lösa problemet. Vi förbereder olika alternativ och kommer låta våra kunder avgöra vilken typ av elektrifiering som passar dem, säger Matt Harrisson.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt