ELBILAR

Volvo 240 och XC60

Skiftet hos Volvo – nu är klassiska 240:n petad från förstaplatsen

En av de mest ikoniska Volvo-modellerna är 240, men den är inte längre den mest talrika. Nu är det en annan modell som tagit över försäljningskronan.

Publicerad Senast uppdaterad

Året 1974 är ett historiskt år. Det börjar med oljekris och elransonering i Sverige, IB-affären och att Abba:s seger i Eurovision. Men det är även ett år av industrihistorisk betydelse. I Torslanda rullar den första 240:n ut från Volvos fabrik.

Volvobilen blir en succé och återfinns snart på var och varannan garageuppfart. Fram till dess att modellen pensioneras 1993 tillverkas 2 685 171 exemplar från banden i Göteborg, Kalmar och Gent. Den sista som fick nycklarna till en fabriksny bil var Pehr G. Gyllenhammar, som samma år lämnade tillverkaren. 

Men numera är den gamla kärran inte längre Volvos mest sålda – den titeln har nu XC60 erövrat som sedan introduktionen 2008 sålts i över 2,7 miljoner exemplar. 

– När jag växte upp i Sverige på 80-talet var 240 den ikoniska familjebilen. I dag har XC60 tagit över den positionen på två sätt. Inte bara som familjens favorit, utan även som vår storsäljare genom tiderna, säger Susanne Hägglund, chef för ”global offer” på Volvo Cars, i ett uttalande.

XC60 mest sålda laddhybrid

Den nuvarande generationen av XC60 introducerades 2018 och med sju år på marknaden i ”samma” tappning är den gammal enligt branschstandard. 

Trots det var modellen i fjol Europas mest sålda laddhybrid – vilket visar att den är fortsatt populär. Dock pekar försäljningskurvan nedåt på sistone.

Inför modellår 2026 blir det dock en uppdatering. Men det handlar då om smärre kosmetiska förändringar samt ett snabbare och mer användarvänligt infotainmentsystem – det mekaniska är oförändrat. 

Värt att notera är dock att 200-serien fortfarande har ett knappt övertag när det kommer till att vara den mest tillverkade modellen. Utöver de 2 685 171 240 som Volvo byggt har ytterligare 177 402 exemplar av 260 tillverkats. Totalt 2 862 573.