ELBILAR

Genrebild Huawei

Huawei visar solid state-batteri: 300 mils räckvidd och 5-minutersladdning

Ett batteripatent från oväntat håll. Kinesiska Huawei utvecklar ett solid state-batteri som kan ge upp till 300 mils räckvidd och dessutom snabbladdas på fem minuter.

Publicerad

För tio år sedan ansågs 100 kW snabbladdning och upp till 40 mils räckvidd som bra prestanda. Batterierna var dyra och ”alla” ansåg att tekniken var ganska omogen. 

I dag utvecklas tekniken i snabb takt och tidigare prestanda framstår som föråldrad. Men trots det handlar det som händer i dag om att förfina tekniken – experterna menar att nästa utvecklingssteg tas först när solid state-batterier blir verklighet.

Toyota, Honda och Volkswagen är biltillverkare som arbetar med tekniken och självklart håller även BYD, CATL, Panasonic och Samsung arbetar parallellt med tekniken. Och en av de som nu visar upp storstilad framtidsplaner är den kinesiska teknikjätten Huawei. 

I ett patent visar de hur de med sulfidbaserad kemi med fastfas-elektrolyt kan få till ett batteri som ger upp till 3 000 km räckvidd i en bil, i varje fall i teorin. Det tack vare en arkitektur som ger energitäthet på mellan 400 och 500 Wh/kg, alltså betydligt högre än dagens konventionella litiumjonbatterier (typiskt 250–300 Wh/kg).

Utmanar BYD och CATL

I dokumentationen beskrivs även en intressant metod för att få bättre elektrokemisk stabilitet: nämligen att man använder kväve för att motverka reaktion mellan litiumet och sulfidelektrolyten. Just detta har varit ett hinder som tidigare förhindrat att sulfidkemi tagit steget från testbänken till kommersialisering.

Att Huawei, som tidigare inte intresserat sig för elbilsbatterier, visar framsteg inom solid state-batterier är ett tecken på en ny trend. Teknikskiftet ger nya möjligheter att utmana etablerade aktörer och minska beroendet av giganter som CATL och BYD. Huawei har tidigare även visat allt större intresse för batterimaterial, bland annat raffinering av material för just sulfidelektrolyter.

Om man zoomar ut från det Huawei har presterat, hur står det sig i racet mot andra? Toyota har länge setts som en ledare och även de har sulfidbaserad teknik. Där har de projekterat 1 200 km räckvidd och snabbladdning på tio minuter. Detta med kommersialisering runt 2027-2028. Även Nissan, VW och Stellantis har motsvarande tidslinje där den förstnämnda nu i år påbörjar produktion av små serier vid sin pilotanläggning för solid state-batterier. 

Huaweis teknik förefaller dock ha ett övertag – i varje fall i teorin.

Det finns fortfarande en hel del kvar att bevisa, inte minst när det kommer till produktion och implementation i ett fordon, två trösklar som visat sig utmanande att ta sig över.