FARKOST
Nu drar de igång produktionen av sin eldrivna flygtaxi

Fabriken är klar och nu drar produktionen igång. Tyska Volocopter siktar på att snickra ihop 50 elektriska flygfarkoster årligen. Två personer ska kunna ta sig 35 km.

Racet att komma till produktion av så kallade flygtaxifarkoster har pågått länge och det är många spelare som slåss om strålkastarljuset. En av dem är tyska Volocopter som nu slår på stora trumman. Företaget säger att de har byggt klart sin produktionsanläggning i Bruchsal i sydvästra Tyskland, norr om Karlsruhe och att de redan innan slutet av april drar igång produktionen.
Det var i samband med att man officiellt öppnade sin nya hangar med egen landningsplats som nyheten kom. Vid ”flygplatsen” ska all slutmontering av fordonen ske, men intill denna ska komponenter tillverkas i fabriken.
Enligt Volocopter har företaget kapacitet och godkännande att bygga 50 flygfarkoster om året.
– Elektrisk flygtaxi i allmänhet och Volocopter i synnerhet är teknik utvecklad i Tyskland som kommer göra världen mer hållbar, säger Dirk Home, vd för företaget i ett uttalande.

Volocopter har länge utvecklat sin så kallade e-vtol och sedan 2021 har de haft certifikat för att tillverka flygfarkosten. Företaget menar även att de är ensamma om att ha just rätt godkännanden både för sin flygmaskin och för produktionen.
Multikoptern har plats för två personer, med ”handbagage” och ska till en början flygas av en pilot. Den kan flyga i max 110 km/h och har en räckvidd på 35 km. Batteriet, litiumjontyp, byts ut när det behöver laddas.
Själva produkten, Volocity, är företagets femte generation i ordningen och målet är att nu få den certifierad för flygtjänst i städer. Först ut är Singapore, Rom, Paris samt den Saudiarabiska planerade staden Neom och om allt går enligt plan kan kommersiell drift dra igång redan 2024.

LÄS MER
-
Archers evtol lockar stor investering från jättarna
Bolaget räknar med att deras evtol Midnight får sin drönartaxi-certifiering 2024. Nu har Archer tagit hem ytterligare investeringar på drygt 2,3 miljarder kronor, från Boeing, Stellantis och United Airlines.
-
De testflög sin drönartaxi första gången med pilot – inomhus
Doroni Aerospaces evtol har flugit med en pilot bakom spakarna. Amerikanska företaget anser att 20 timmars träning räcker för att hantera farkosten.
-
Flygbolaget startar linje för drönartaxi i Chicago
Om några år ska United Airlines transportera Chicagos resenärer till och från flygplatsen med evtol. Drönaren levereras av Archer.
-
Autoflight slår nytt rekord – flög 250 km på en laddning
En rekordflygning som innebär ett steg närmare kommersialisering. Nu har Autoflight slagit till med en resa på 250,64 km på en laddning.
-
Aerofugia har flugit Kinas största eVTOL
Geelys dotterbolag är först i Kina med att få en licens för ”flygande bilar”. Deras eVTOL är störst hittills i landet.
-
Frankrike får första ”flygplatsen” för VTOL:er
Flygplatsens integrerade anläggning för resor med eldrivna VTOL:er sägs utgöra starten på en ny era i Frankrike inom transportsektorn. Bland initiativtagarna finns Volocopter.
-
VW:s eldrivna drönartaxi flyger 200 km
Volkswagen har låtit sin kinesiska gren utveckla en ny eldriven VTOL. Farkosten ska kunna flyga 200 km med fyra passagerare ombord – men utan pilot.
-
Snart öppnar första flygplatsen för taxidrönare – drivs av bränsleceller
Europa blir först. I april öppnar den första flygplatsen avsedd för taxidrönare på initiativ av Hyundai.
-
Helikopter-vd:n känner inget hot från eVTOL
Ett genombrott för elektriska taxifarkoster borde slå hårt mot företag som Hill Helicopters. Men vd:n Jason Hill tror inte att eVTOL kan konkurrera med hans bransch.