FARKOST

Flytande vätgas för flygande farkost – här är den Schweiziska evtolen

En illustration av en flygfarkost.
En illustration av Sirius Jet.

Den schweiziska farkosten ska kunna flyga 1 851 km i upp till 520 km/h. Planen är att den vertikalt lyftande flygfarkosten ska finnas på marknaden 2028 och drivas med flytande väte och elmotorer.

Sirius Aviation från Schweiz har som mål att erbjuda både leveranser och pendelflygningar med sin nya evtol-farkost. Evtol står för electrical vertical take-off and landing och tekniken ska enligt bolaget erbjuda användaren att fritt välja landningsplats.

Farkosten har elektriska motorer, men i stället för att vara utrustad med batterier finns det tankar med flytande vätgas ombord. Syre som kommer från luften utanför tillåts reagera med vätgasen i bränsleceller vilket ger ström till motorerna. Det bildas också vatten i processen som släpps ut via avgassystemet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här